Fit in je hoofd

Slapen, een onderschat fenomeen

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?

De recordtijd dat iemand ooit zonder slaap heeft doorgebracht is 18 dagen, 21 uren en 40 minuten. Lees er meteen ook bij dat die persoon te kampen kreeg met serieuze gezondheidsproblemen: hallucinaties, concentratieproblemen, ... Slapen maakt deel uit van ons leven. Het is een verplicht nummer, en het negeren of onderbreken is dan ook geen goed idee. Download ook ons handig e-book over slapeloosheid.

Hoe werkt de slaap?

Het hormoon melatonine regelt ons dag- en nachtritme. ’s Avonds stijgt het gehalte melatonine in ons bloed en worden we slaperig. 

De slaap bestaat uit een aaneenschakeling van slaapcycli. Deze cycli worden meerdere keren per nacht herhaald. Eén slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. De slaapcyclus bestaan uit de volgende stadia: 

  • Fase 1: de sluimerende toestand of inslaapfase
     
  • Fase 2: de lichte slaap
     
  • Fase 3 en 4: de diepe slaap, het lichaam kan zich nu volledig ontspannen en de batterijen worden weer opgeladen
     
  • Fase 5: de Rapid Eye Movement (REM) slaap of droomfase.

De trage slaap overheerst in het begin van de nacht en evolueert van indommelen tot een diepe slaap. Tijdens de REM of de droomfase is de hersenactiviteit het grootst, maar zijn de spieren nagenoeg verlamd. In dit stadium beginnen we dan ook vaak te dromen. De ogen zijn in deze slaapfase voortdurend in beweging. In dit stadium verwerken en sorteren we de belevenissen van de dag geestelijk.

Slaap je slecht? Pak de verborgen oorzaken aan!

Lees er alles over in ons handig e-book

Download ons e-book

Een onderbroken REM-slaap

Wanneer je halverwege je slaapcyclus (tijdens de diepe slaap en de REM-slaap) ontwaakt, zul je 's ochtends suf, vermoeid en gedesoriënteerd wakker worden. Je wordt dan ook wakker op het verkeerde moment, ofwel tijdens de verkeerde slaapfase. Het is zelfs heel vaak zo dat je je ’s morgens niet meer kan herinneren dat je wakker bent geweest. Maar je draagt er wel de gevolgen van. Het is dan ook de meest voorkomende oorzaak van (onnodig) moe wakker worden.

Terugbetaling slaaptherapie

Heb je een slaapprobleem en zoek je hulp? Volg je een slaaponderzoek of een behandeling tegen je slaapproblemen in een ziekenhuis of een slaapcentrum, bekijk dan de terugbetaling van Helan.

Alles wat je moet weten over slapeloosheid

Ontdek tips om de slaap beter te vatten in ons e-book!

Deel dit artikel

Tags
Slapen

Verder lezen

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het tijd om een arts op te zoeken. Er bestaan verschillende behandelingen voor slaapproblemen. Ontdek hier hoe je iets kunt doen aan je slaapprobleem.

Welke slaapproblemen bestaan er?

Slapen is voor de mens onontbeerlijk voor een goede gezondheid. Een nachtje slecht slapen kan een negatief effect op je concentratie en reactievermogen hebben. Op lange termijn kan slaaptekort slaapproblemen in de hand werken. Enkele tips voor een zalige nachtrust!

Tijd om slaappillen aan de kant te schuiven

Nachtrust is een van de belangrijkste pijlers voor een goede gezondheid. Slaap versterkt je weerstand, verbetert je prestatievermogen en je bouwt er nieuwe energie mee op. Toch slaapt slechts één Belg op tien goed. Velen grijpen naar slaappillen en dat is niet zonder gevaar.

Hoe kan je slapeloosheid vermijden? 5 tips!

Je kunt de slaap niet vatten ook al ben je doodmoe? Je wilt graag slapen maar eens je in bed ligt, ben je klaarwakker? Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem.