Fit in je hoofd

Tijd om slaappillen aan de kant te schuiven

Nachtrust is een van de belangrijkste pijlers voor een goede gezondheid. Slaap versterkt je weerstand, verbetert je prestatievermogen en je bouwt er nieuwe energie mee op. Toch slaapt slechts één Belg op tien goed. Velen grijpen naar slaappillen en dat is niet zonder gevaar.

Als een roos

Met een eenvoudig klein pilletje kan je slapen als een roos. Dat is de opvatting van heel wat Belgen. Maar niets is minder waar. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat de slaapkwaliteit daalt door het gebruik van slaapmiddelen. Als je een slaappil neemt, geeft dat je geen natuurlijke en dus ook geen verkwikkende slaap. 

Bovendien raak je er snel aan gewend: al na vier weken heeft de medicatie geen enkel fysiek effect meer. Daarnaast zijn slaappillen erg verslavend. Ervan afkicken is aartsmoeilijk.

Inge Declercq Neuroloog en slaapspecialist

Ik verwijs dikwijls naar wat ik de “slaapparadox” noem: enerzijds weten we hoe belangrijk slaap is voor onze gezondheid en ons algemeen welzijn, anderzijds geven we nog veel te weinig prioriteit een het belang van slapen in onze levenshiërarchie. We slapen doorgaans te weinig en/of niet kwaliteitsvol en in de plaats meer evenwicht te brengen in onze slaap-waakcyclus, denken we nog te vaak dat een slaap- of kalmeerpil de oplossing zal bieden.

Placebo-effect

Nog een belangrijke reden om deze wondermiddeltjes uit het medicijnenkastje te bannen: slaappillen hebben een placebo-effect. De helft van de werking ervan speelt zich louter af in ons hoofd. We denken sneller te zullen slapen, maar dat strookt niet met de realiteit. Waarom dan zo veel betalen voor pillen die maar voor de helft werken, je gezondheid schaden en  en bovendien slechts 4 weken effectief hun nut bewijzen?

Langdurig gebruik van slaappillen leidt alleen maar tot meer problemen. Tel maar op. Ze zijn duur, de slaapkwaliteit is ondermaats en er ontstaat gewenning, ze tasten je geheugen en concentratie aan. Hoog tijd dus om ze eindelijk eens echt aan de kant te schuiven. Want slaappillen zijn te veel ingebed in onze maatschappij terwijl er heel wat alternatieven voorhanden zijn.

Pijn en slaap 

Uit onderzoek blijkt dat mensen met chronische pijn vaker een slaapprobleem hebben dan gezonde leeftijdsgenoten. Zo zou 50 tot zelfs 70 procent klagen over een verstoring van de slaap.

Pijn en slaap hebben een wisselwerking: pijn zorgt ervoor dat je wakker blijft, maar een te kort aan slaap versterkt ook de pijnbeleving. En dat is niet alles: pijn zorgt er namelijk ook voor dat je je minder goed in je vel voelt, en meer spanningen en zorgen krijgt. De impact die de pijn en het gebrek aan slaap op mensen hebben is dus vaak groot. Voor patiënten met chronische pijn is het dus sterk aangewezen om samen met zijn of haar huisarts / specialist te bekijken op welke manier slaapmedicatie en/of slaaptherapie kan ingezet worden.

Learn to sleep

Inge Declercq Neuroloog en slaapspecialist

Slaapmedicatie is slecht voor je gezondheid, erg verslavend en in veel gevallen geeft de werking niet het gewenste resultaat. In plaats van pillen te slikken denken we beter aan alternatieven zoals slaaptrainingen!

Kamp je met slaapproblemen, praat erover met je huisdokter en/of een slaapspecialist. In veel gevallen zal die je informeren over de mogelijkheden voor slaaponderzoek en slaaptherapie in de buurt. Slaaptherapie vergt heel wat inspanning, het is als het ware een heropvoeding in slapen, maar het biedt snel resultaat en rendeert  op lange termijn. 
 
Slaaptherapie wordt inmiddels beschouwd als de eerstelijnsbehandeling voor slaapproblemen. Dat wil zeggen dat het de behandeling is die in eerste instantie voor slaapproblemen zou moeten gestart worden en de meeste resultaten biedt.

Zo stop je met schaapjes tellen

Goed slapen is voor een groot deel de juiste gewoontes aanleren: vaste bedtijden aanhouden, schermgebruik aanpassen, sporten, … Helan zet 5 aanbevelingen op rij om beter de slaap te vatten

  1. Vermijd alcohol en sigaretten ’s avonds voor het slapengaan, en blijf uit de buurt van (zwarte of groene) thee en koffie vanaf 15 uur.
     
  2. Het blauwe licht van smartphones en tv-, en computerschermen onderdrukt de productie van het slaaphormoon melatonine en activeert je geest. Leg je digitale toestellen twee uur voordat je wilt indommelen aan de kant. 
     
  3. Creëer een eigen slaapritme: ga elke dag zoveel mogelijk slapen rond hetzelfde uur en sta ook rond dezelfde tijd weer op.
     
  4. Word je ’s nachts wakker, blijf dan niet liggen woelen. Ga elders iets rustigs en slaapverwekkend doen bij gedempt licht en keer na twintig minuutjes terug om weer te gaan slapen.
     
  5. Probeer een slaaptherapie. Helan betaalt je een deel terug.

Gezonder slapen, beter leven

Levens- en slaapkwaliteit zijn nauw met elkaar verbonden. Een gezonde slaap bevordert de concentratie en verhoogt je weerstand tegen infecties. Een goede matras en het juiste hoofdkussen bezorgen je een ontspannen en gezonde nachtrust waarbij je rug- en nekwervels de tijd krijgen om te recupereren. 

Kijk op Helan Zorgwinkel voor ons aanbod.

Deel dit artikel

Tags
Slapen

Verder lezen

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het tijd om een arts op te zoeken. Er bestaan verschillende behandelingen voor slaapproblemen. Ontdek hier hoe je iets kunt doen aan je slaapprobleem.

Welke slaapproblemen bestaan er?

Slapen is voor de mens onontbeerlijk voor een goede gezondheid. Een nachtje slecht slapen kan een negatief effect op je concentratie en reactievermogen hebben. Op lange termijn kan slaaptekort slaapproblemen in de hand werken. Enkele tips voor een zalige nachtrust!

Hoe kan je slapeloosheid vermijden? 5 tips!

Je kunt de slaap niet vatten ook al ben je doodmoe? Je wilt graag slapen maar eens je in bed ligt, ben je klaarwakker? Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem.

5 slaaptips van onze slaapexpert Annelies Smolders

Net als gezond eten en genoeg bewegen is goed slapen een basisingrediënt van een goede gezondheid. Psychotherapeute en slaapexperte Annelies Smolders van Start to sleep geeft een paar tips om van te starten.