Aantal vragen aan De Druglijn voor vierde jaar op rij naar recordhoogte
Steeds meer mensen vinden hun weg naar De Druglijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers van 2022.
Vorig jaar beantwoordden de vrijwilligers en medewerkers van De Druglijn 8.525 vragen per telefoon, mail en chat. Nooit eerder lag dat getal zo hoog.
Vooral het aantal chatgesprekken steeg opmerkelijk. De chatservice verlaagde ook de drempel voor een paar doelgroepen. Zo komen steeds meer jongeren via dat kanaal terecht bij De Druglijn. Ook mensen met vragen over hun eigen gebruik nemen dankzij de chat steeds vaker contact.
Over telefoon-, chat- en mailbeantwoording heen staat alcohol steeds prominenter op de eerste plaats van meestbesproken producten. Het percentage vragen over cannabis gaat tegelijkertijd in dalende lijn.
Naast de beantwoordservice blijft ook het online aanbod van De Druglijn druk geconsulteerd. Meer dan 70.000 mensen legden een kennis- of zelftest af op de Druglijnsite.
Deel dit artikel
Verder lezen
‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie
Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.
Op een gezond nieuw jaar
2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.