Zinnenprikkelende gezondheidscampagne van Helan Ziekenfonds pleit voor meer zelfliefde (en masturbatie) deze Valentijn

De Vlaming is behoorlijk hard voor zichzelf. Uit een recente bevraging* in opdracht van Helan Onafhankelijk ziekenfonds over zelfliefde blijkt dat 1 op 3 Vlamingen zichzelf een onvoldoende geeft. Mild zijn voor je lichaam en geest is nochtans een must voor je weerbaarheid. Met de actie #14dagenzelfliefde breekt Helan, met Valentijn in het verschiet, een lans voor meer zelfliefde.

In een zinnenprikkelende sensibiliseringscampagne die een masturberende vrouw toont, wil Helan duidelijk maken dat Valentijn niet alleen maar rond de liefde voor een ander moet draaien.
“Integendeel, de belangrijkste relatie die je hebt in je leven, is die met jezelf”, zegt Rik Selleslaghs, CEO van Helan Onafhankelijk ziekenfonds. “We willen zelfliefde bespreekbaar maken, in al haar facetten. Een spot die masturbatie op een liefdevolle manier in beeld brengt, hoort daar bij. We willen laten zien dat het helemaal oké is om jezelf graag te zien. Mentaal. En fysiek. En zonder schuldgevoel. Je verdient zelf evenveel liefdevolle aandacht als de mensen rondom jou.”

1 op 3 Vlamingen voelt zich soms een mislukkeling, de helft durft er niet over praten
Dat zelfliefde, of het tekort daaraan, een impact heeft op je mentaal welzijn, blijkt uit een onderzoek van Helan. Maar liefst  34% van de Vlamingen geeft zichzelf een onvoldoende (een 6 op 10 of minder) - bij vrouwen neemt dat percentage nog toe tot bijna 40%. 1 op 3 zegt zich soms tot heel vaak een mislukkeling te voelen.
45% van de Vlamingen geven aan dat ze zich soms niet slim genoeg voelen, en bijna de helft (47%) zegt bij problemen vaak de schuld op zichzelf te steken. 40% vergelijkt zich regelmatig met anderen en bijna de helft denkt dat anderen makkelijker door het leven gaan.

Daarover praten blijkt voor velen erg lastig. De helft van de ondervraagden geeft aan dat het moeilijk is om over problemen en kwetsbaarheden te praten en dat ze willen leren hoe ze meer respect kunnen opbrengen voor zichzelf. Alleen weten ze niet goed waar te beginnen.

Welzijn begint bij jezelf graag zien
Jezelf graag zien, het is niet vanzelfsprekend, zo weet Cedric Arijs, psycholoog bij de Helan Luisterlijn. “Begrip en mildheid tonen voor iemand die iets meemaakt: we vinden het allemaal heel normaal. Anders is het als het over jezelf gaat. Maar als je jezelf graag ziet, en zorg draagt voor jezelf – mentaal én fysiek – heb je ook meer armslag om voor de mensen om je heen te zorgen. Zelfliefde is dus allesbehalve egoïstisch.”
“Als ziekenfonds plaatsen wij mentaal welzijn op dezelfde hoogte als fysiek welzijn. Het moet beter, en het kan beter. Daarom zetten wij volop in op preventie met deze campagne, met terugbetalingen voor de psycholoog of met laagdrempelige en gratis toegang tot hulp via de Helan Luisterlijn”, voegt CEO Rik Selleslaghs toe.

Meer info: https://www.helan.be/nl/jezelfgraagzien/

• Je kan je er inschrijven voor het gratis online coachingtraject #14dagenzelfliefde. Dit bestaat uit 5 e-mails verspreid over 14 dagen met tips van een psycholoog om anders over jezelf te denken.
  • Je kan je inschrijven voor een gratis webinar ’mild voor jezelf’ op woensdag 22 maart 2023.
  • Helan-klanten kunnen rekenen op gratis psychologische ondersteuning via de Helan Luisterlijn.
  • Helan-klanten krijgen jaarlijks tot 120 euro terugbetaald voor psychotherapie.

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Helan Onafhankelijk ziekenfonds tussen 18 en 25 januari 2023 bij 1.000 Vlamingen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Vlamingen bedraagt 3,02%.