beweegadvies baby
Bewegen

Beweegadvies voor je baby

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je baby meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van gezonde gewoonten.

Voordelen van bewegen voor kindjes van 0 t.e.m. 1 jaar:

  • Gezond gewicht.
  • Beter motoriek.
  • Snellere ontwikkeling van de hersenen.
  • Stimuleert sociale vaardigheden.
  • Versterkt het mentale welzijn.

Bewegen zit in de kleine dingen van elke dag. Je kan je baby daarbij helpen

Een baby kan je natuurlijk niet aan het sporten zetten. Maar je kan je kleintje wel al vanaf dag 1 helpen om voldoende te bewegen. Wat je best wanneer doet, hangt af van de ontwikkeling van je kindje. Het beweegadvies hieronder is een richtlijn voor baby’s tot 1 jaar, met verschillende tips tot en vanaf 6 maanden. Maar hou in gedachten dat dit geen vaste waarde hoeft te zijn. Elk kindje is anders en ontwikkelt zich aan een ander tempo, het ene zal wat vroeger of later klaar zijn dan het andere voor sommige van de beweegtips.

Tip: let altijd goed op of je baby zich prettig voelt bij een beweegtip, en forceer hem niet als hij daar nog niet aan toe is. Misschien is je kindje een laatbloeiertje, en dat is prima!

Beweegadvies van 0 tot 1 jaar

Geef je baby zoveel mogelijk ruimte en kansen om te bewegen en te spelen.

Tips tot 6 maanden

Dagelijkse routines:

  • Een badje geven en verzorgen geven je baby de kans om te bewegen.
  • Wissel je baby regelmatig van houding als hij ligt, eet en speelt.
  • Leg je baby regelmatig op een doek op de grond en laat hem volop met zijn handjes en voetjes spelen.

Stimuleer spierontwikkeling:

  • Met buiklig: Wist je dat je baby in buiklig zijn spiertjes beter kan versterken? Zowel in de armpjes en beentjes als in de nek en rug. Draai je baby dus af en toe op de buik om te spelen. Begin met een paar minuten en probeer dit op te bouwen tot 30 minuten per dag.
  • Door hulpstukken te vermijden: Het lijkt comfortabel, maar ze beperken de kansen voor je baby om zelfstandig te bewegen. Probeer daarom het gebruik van zithulpstukken zoveel mogelijk te beperken.

Tips vanaf 6 maanden

Dagelijkse routines:

  • Laat je kindje rechtop staan bij het aankleden.
  • Zet deuren in huis af en toe open om meer ruimte om te kruipen te creëren.
  • Vermijd gladde ondergronden, wegglijdende tapijten en doe je baby anti-slipsokjes aan.

Stimuleer beweging:

  • Kruipen: Door een speelgoedje op afstand te leggen en je handpalmen tegen zijn voetzooltjes te leggen, stimuleer je je baby om te kruipen. Je baby wordt helemaal actief als je met hem meekruipt en van snelheid en richting wisselt.
  • Verkennen: Maak een heuse ontdekkingstocht voor je kleintje met stoelen om onderdoor te kruipen, of maak een tent om in en uit te kruipen.

Bronnen: beweegadvies en -tips zijn opgesteld door Gezond Leven en Kind & Gezin.

Extra’s die de gezondheid van je baby optimaal ondersteunen

Bewegen betekent natuurlijk ook minder stilzitten. Al doe je dat best niet te bruusk. Bouw elke goede gewoonte stap voor stap op, en zorg voor voldoende slaap om de ontwikkeling van je baby een duwtje in de rug te geven.

Deze extra’s maken het plaatje compleet, en zijn een optimale ondersteuning voor de gezondheid van je kindje.

Aangenaam en stap per stap

Forceer je baby nooit. Let erop dat bewegen iets leuks wordt en blijft. Stimuleer je kindje spelenderwijs om meer te bewegen, en hou goed in de gaten wat hij wel en niet leuk vindt. Bouw elke activiteit langzaam op zodat je kindje kan wennen. In kleine stapjes elke dag een stapje vooruit, traag maar zeker!

Minder lang stilzitten

Urenlang stilzitten vermijd je best. Onderbreek elke zittende activiteit om het uur en verander je baby regelmatig van houding als ligt, zit, eet en slaapt. Volgens de richtlijnen van Gezond Leven (en ook de Wereldgezondheidsorganisatie) is schermtijd voor je baby helemaal niet nodig, en dus te vermijden.

Voldoende slapen

De kwaliteit van de slaap van je baby kan je verbeteren met structuur. Probeer zoveel mogelijk dezelfde slaaptijden te hanteren voor je kindje en volg de aanbevolen slaaptijd per dag. Voor baby’s van 0 tot 3 maand is dat 14 tot 17 uur per dag. Baby’s van 3 tot 11 maand slapen best 12 tot 16 uur per dag.

Meer beweegadvies voor je kinderen? Neem ook een kijkje bij de aanbevelingen voor peuters en kleuters of kinderen en tieners.

Deel dit artikel

Tags
Bewegen Tips

Verder lezen

Beweegadvies peuter

Beweegadvies voor je peuter en kleuter

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je peuter of kleuter meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van zijn gezonde beweeggewoonte.

Beweegadvies kinderen

Beweegadvies voor je kinderen en tieners

Voldoende bewegen is gezond, en des te meer voor kinderen en tieners die volop groeien. Van sterke botten tot betere resultaten op school, er zijn redenen in overvloed om je kinderen uit de zetel te jagen. Bovendien kunnen bepaalde (team)sporten ook andere belangrijke vaardigheden helpen ontwikkelen. Denk maar aan motivatie, discipline en samenwerken!

Beweegadvies volwassenen

Beweegadvies voor volwassenen

Een gezond en lang leven, daar zit beweging in. Wie voldoende beweegt ondervindt daar veel gezondheidsvoordelen van, zoals minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende kankers. Bovendien is bewegen ook gewoon heel leuk! Van ontspannen met yoga tot je grenzen verleggen met een looptraining. Welke activiteit kies jij?

Beweegadvies voor 65+

Beweegadvies voor 65-plussers

Een gezond en lang leven, daar zit beweging in. Ben je 65 jaar of meer? Dan doe je er zeker goed aan om te bewegen. Want je spieren en botten worden sterker, waardoor je valincidenten vermijdt, en ook het risico op dementie wordt kleiner. Bovendien is bewegen ook gewoon heel leuk! Van ontspannen tijdens een wandeling tot je grenzen verleggen op de fiets. Welke activiteit kies jij?