Fit in je hoofd

Omgaan met angst om je gezondheid

Misschien heb je wel angst of stress, omdat je niet ziek wil worden. Je gaat hierdoor anders leven. De psychologen van de Luisterlijn van Helan geven advies.

Luister naar experts

Zelf op zoek gaan naar informatie over bepaalde ziekten op het internet is verleidelijk en makkelijk. Die overvloed aan info is echter niet altijd correct en kan angst verhogen. Besteed daarom vooral aandacht aan wat de experts en de overheid aan informatie verspreiden. Dat is meer dan genoeg.

Bang zijn is een normale menselijke reactie. Maar weet wel de angst die je misschien voelt opkomen, niet de werkelijkheid is. Angst is maar een gevoel en geen correcte informatie over de reële dreiging.

Bang zijn is een normale menselijke reactie. Maar angst is maar een gevoel en geen correcte informatie over de reële dreiging.

Wat zijn symptomen van stress en angst?

  • Fysiek: Moeite met slapen of eten, hoofdpijn en allerlei algemene klachten of infecties, hoge hartslag en overmatig zweten.
     
  • Psychologisch: Pessimisme en depressieve symptomen, gebrek aan concentratie, zich voortdurend zorgen maken over verleden, heden en toekomst en zich niet kunnen ontspannen of plezier maken.

Zo ga je om met stress en angst:

  • Zorg voor een gezonde levensstijl. Als je gezond eet, regelmatig sport en zorgt dat je voldoende slaapt en rust neemt, is je lichaam veel beter in staat om met stress om te gaan.
     
  • Accepteer die dingen die je niet kunt veranderen. Een moeilijke situatie veranderen is niet altijd mogelijk. Als dat het geval is, kun je best de dingen herkennen en accepteren zoals ze zijn en je concentreren op zaken waar je wel controle over hebt.
     
  • Neem de tijd om met je vrienden te praten. Vrienden kunnen je zorgen verminderen en helpen om dingen op een andere manier te bekijken. 
     
  • Leer zelf de dingen anders bekijken.  Als iets je bezorgd maakt, probeer er dan eens anders naar te kijken. Stel je de vraag: wat als ik een optimist was, hoe zou ik er dan over denken? Of stel je iemand uit je omgeving voor die niet snel gespannen is, een collega of vriend, hoe zou die denken? Praten met zo iemand kan daarbij helpen.
     
  • Maak werk van ontspanning. Het doorbreekt de cirkel van angst en heeft een bewezen positief effect op lichaam en geest.
     
  • Angst werkt besmettelijk. Hoe meer je praat met mensen die bang zijn, hoe groter de kans dat je zelf ook bang wordt. Richt je dus op mensen die rustig met het gegeven omgaan, dat heeft vaak een positief effect. 

Een simpele oefening om te ontspannen:

Maak elke dag 15 à 20 minuten tijd voor deze oefening. Dat heeft een bewezen effect op je angst-en stressniveau. Voel je je nu al angstig, weet dan dat je de oefeningen een paar keer moet herhalen voor je er effect van zult ondervinden. Maar hou zeker vol.

  1. Zet of leg je neer in een warme, comfortabele omgeving.
     
  2. Stretch je uit en geeuw eens.
     
  3. Neem tijd om je geest tot rust te laten komen en je op je gemak te voelen.
     
  4. Verdiep je ademhaling, ga langzamer ademen en word je bewust van het op en neer gaan van je buik tijdens je ademhaling.
     
  5. Span elke spier aan en ontspan ze daarna, waarbij je begint bij je voeten en benen en daarna omhoog gaat. Als je nog spanning voelt, doe je dit 2 keer.
     
  6. Haal je nu een beeld voor de geest dat voor jou heel rustgevend is. Dat kan een vakantieplek zijn waar je ooit bent geweest, maar ook een plek in huis, in je eigen omgeving of iets wat je zelf fantaseert.

Nood aan een luisterend oor?

Merk je dat jij of een familielid last heeft van angst, weet dan dat de psychologen van de Helan Luisterlijn voor je klaarstaan. Bel gratis naar T. 0800 88 0 81. Je hebt als klant van Helan recht op 5 gratis gesprekken. 

Deel dit artikel

Verder lezen

Mindfulness

Train je aandacht met Mindfulness: leer via een aantal eenvoudige oefeningen je aandacht bewust te richten op één punt. De technieken in deze training zijn een combinatie tussen oosterse wijsheid en westerse psychologie.

De Corona-pandemie: hoe kunnen we op een gezonde manier omgaan met het nieuws?

Heftig wereldnieuws zoals de verontrustende coronacrisis kan zorgen voor sterke emoties, zoals angst, paniek, wantrouwen en boosheid. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op kritisch omgaan met nieuws. Hoe doe je dit als er om het uur een update is, die wel eens van levensbelang zou kunnen zijn voor jezelf, je familie, vrienden tot zelfs je buren?

Pandemie heeft invloed op het geestelijk welzijn van jongeren

Jongeren tussen 15 en 25 jaar hebben eind 2020 opmerkelijk meer antidepressiva gebruikt. En dat ondanks een duidelijke daling aan het begin van de pandemie. Tegelijkertijd heeft de bevolking in het algemeen haar geestelijke gezondheidszorg uitgesteld en dit uitstel is nog niet volledig ingehaald. Deze gegevens bevestigen dat het dringend tijd is om iets te doen aan het geestelijk welzijn van de bevolking. Maar wat tonen de cijfers ons nog meer?

omgaan met stress en angst

Hoe ga je om met stress en angst? Klinisch psycholoog geeft tips

Het coronavirus is een onzichtbare vijand die ons ongelooflijk veel stress en angst bezorgt. Angst om ziek te worden. Maar ook om onze job of onze relatie te verliezen. Koen Lowet, hoofd van de Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen, maakt zich dan ook zorgen over de weerslag van die stress op onze mentale gezondheid.