Fit in je hoofd

Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’. Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen meer van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Constante meldingen, makkelijke afleidingen, een overaanbod communicatietools, overvolle inboxen en een dunne lijn tussen het werk en privé bezorgen velen extra stress. Hoe kunnen we bewuster omgaan met al het digitale rond ons?

Digital detox of digital minimalism?

Een digitale detox lijkt nu wel heel erg ver van ons bed. Is Digital minalism wél haalbaar dan? Daarom is het een goed idee om ons eens af vragen:

  • Hoe gaan we om met de vele meldingen die we binnen krijgen?
     
  • Hoe communiceren we op een efficiënte manier met onze collega’s?
     
  • Hoe vermijden we afleidingen en behouden we onze focus op het werk?
     
  • Hoe gaan we om met e-mails en telefoons na de werkuren?
     
  • En hoe behouden we voldoende quality time voor onze familie & vrienden?

Enkele nuttige tips

  • Beperk het aantal meldingen dat je laat binnenkomen.
    • Pop-ups aan je PC van binnenkomende e-mails, notificaties van WhatsApp of Messenger op je telefoon,… in veel gevallen zijn deze helemaal niet zo dringend. Is het dan wel nodig om hier constant van op de hoogte gebracht te worden? Of is het voldoende om op regelmatige basis deze applicaties zelf te checken? Zet zoveel mogelijk meldingen uit, zowel tijdens als na de werkuren en communiceer met je collega’s of cliënten hoe ze je voor dringende zaken best kunnen bereiken, zoals door je te bellen.
       
  • Focus op één taak tegelijk.
    • Het internet is een interessante wereld. Voor we het weten hebben we een hele dag gespendeerd aan meetings, dingen opzoeken, het nieuws checken of op sociale media zitten. Achteraf vragen we ons af wat we nu gedaan hebben de hele dag. Focus in de plaats op één taak tegelijk, laat je niet snel afleiden en wissel pas over naar een nieuwe taak als de eerste is afgewerkt.
       
  • Hou je inbox proper.
    • We begrijpen dat het verleidelijk is om een sommige e-mails te laten staan in je inbox, maar na verloop van tijd zit je zo met honderden of zelfs duizenden e-mails in je inbox en dat geeft stress. Zie je de ruimte van je inbox net als je bureau: hoe properder, hoe helderder je kan denken. Verplaats beter oude mails naar een archiefmap en ruim je inbox dagelijks of wekelijks even op.
       
  • Creëer scherm- of internetvrije momenten. 
    • Of je nu op het werk bent of thuis, het helpt om af en toe even alles uit te zetten terwijl je focust op datgene dat dan belangrijk is. Op je smartphone kan je bijvoorbeeld via vliegtuigstand alle binnenkomende meldingen blokkeren. De alternatieve ‘niet-storen’ modus kan nog dringende oproepen van vooraf geselecteerde contactpersonen wel nog toelaten bijvoorbeeld. Waar het om gaat is dat je elke dag even tijd hebt om te ontladen, even tot rust te komen en te genieten van de tijd op jezelf of met je gezin, zonder technologie.
       

Wordt het je toch allemaal een beetje teveel? Praten helpt. Bespreek de zaken waarover je denkt geen controle te hebben in een gesprek met de Helan Luisterlijn. Erkende psychologen helpen je als klant van Helan. Eenmalig, of meer, als dat nodig is.

Deel dit artikel

Tags
Thuiswerk

Verder lezen

Thuiswerken: wat kun je doen?

Thuiswerken in combinatie met je gezin kan een uitdaging zijn. Zowel psychisch als sociaal is het belastend. Sommigen voelen zich eenzaam of minder verbonden met collega's, anderen hebben het gevoel nooit gedaan te hebben. Ook zonder kinderen is thuiswerken geen evidentie wanneer je dag in dag uit vanuit je thuisomgeving aan de slag moet. Waar is die grens tussen werk en privé gebleven?

05 oktober

Gratis webinar: Werken aan mentale veerkracht

Je job, je gezin, je hobby en allerlei sociale verplichtingen. Ben jij ook op zoek naar meer evenwicht en balans in je leven? Laat je inspireren tijdens deze interactieve lezing van Björn Prins.

Gratis webinar: Stop met musturberen

Jezelf te veel druk op leggen. Vinden dat je bepaalde dingen moet doen. Dat is musturberen. Helan deed onderzoek naar het musturbatiegedrag in Vlaanderen. En zag dat we collectief gebukt gaan onder al dat moeten.

Waar naartoe voor psychologische hulp?

Gaat het wat minder met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of heeft iemand in je omgeving hulp nodig? Onder meer bij de Helan Luisterlijn kun je terecht voor psychologische hulp en vragen over je welzijn. Lees waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.