News

Derdebetalersregeling voor telefonische consultaties in coronatijden

Heb je keelpijn, een hoest, voel je je grieperig en krijg je koorts? Intussen hoor en lees je het overal: ga dan niet langs bij je huisarts, maar bel hem op. Hij of zij zal, op basis van je symptomen, bepalen wat je moet doen. Maar al die telefoontjes samen, vragen heel wat tijd van je huisarts. Daarom krijgen de artsen nu een vergoeding voor telefonische consultaties, in het kader van de coronacrisis.

Hoe verloopt de betaling voor een telefonische consultatie?

Een huisarts kan nu 20 euro aanrekenen voor de telefonische triage van mensen die mogelijk besmet zijn met COVID-19. Ook voor telefonische raadplegingen met andere patiënten in het kader van de continuïteit van zorg, kan je arts de vergoeding op dezelfde manier regelen.

Wat betekent dit voor jou als patiënt?

Je hoeft als patiënt niets te betalen voor je telefonische consultatie. De arts factureert rechtstreeks 20 euro aan het ziekenfonds, via de derdebetalersregeling.

Wist je dat...

Als klant van Helan heb je dankzij je ziekenfondsbijdrage recht op een extra terugbetaling van sessies bij de psycholoog, diëtist en logopedist. De terugbetaling geldt ook voor telefonische consultaties.

Deel dit artikel

Verder lezen