Week van de Pijn: enkele opzienbarende initiatieven

Van 10 tot en met 16 oktober is het de Week van de Pijn. Daarom brengt GZA Ziekenhuizen de hele week haar project “pijnvrije zorg binnen een helende ziekenhuisomgeving” onder de aandacht met verschillende acties. VUB en UHasselt van hun kant starten een groot onderzoek naar pijn bij borstkankeroverlevers. En via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de mentale pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 Belgen effectief aan een psychische stoornis lijdt, zoals een angststoornis of een depressie. "Jammer genoeg zijn die problemen niet zichtbaar met het blote oog” aldus Rik Selleslaghs, CEO van Helan. “Maar ze zijn er wel. En ze zouden even bespreekbaar moeten zijn als fysieke problemen. Vandaar ons initiatief om mentale pijn zichtbaar te maken. Via artificiële intelligentie, of AI"

Artificiële intelligentie

Concreet vroeg Helan drie mensen om hun mentale pijn onder woorden te brengen bij een psychologe. Zinnen uit dat gesprek werden aan een computer voorgelegd en via een AI-image generator in een beeld omgezet (zie foto).

De resultaten waren stuk voor stuk beklijvend. Voor het eerst konden de 3 deelnemers hun dierbaren tonen wat ze elke dag voelen. Helan maakte er een beklijvende videoreportage van, samen met het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) en onafhankelijk psycholoog dr. Ellen Sleuwaegen. Zij vindt het heel relevant om innovatieve technieken als AI te gebruiken in deze context: "Je pijn kunnen tonen aan je omgeving geeft hen meer inzicht in jouw situatie. Het kan het wederzijdse begrip alleen maar groter maken. Dit is geen therapie, maar vooral een middel om de pijn tastbaar en bespreekbaar te maken."

Pijnvrije zorg

Met zijn project “pijnvrije zorg binnen een helende ziekenhuisomgeving” wil GZA Ziekenhuizen  van een ziekenhuis naar een helend huis evolueren. Een eerste voorbeeld is het uitzicht op de natuur of het binnenhalen van natuurelementen in de ziekenhuisomgeving.

Muzikament

Op verschillende afdelingen van het ziekenhuis zijn de muren daarom bekleed met rustgevende natuurbeelden.  Daarnaast is er aromazorg, die gebruik maakt van geuren en essentiële oliën. Op de preoperatieve screening werkt GZA Ziekenhuizen bijvoorbeeld met aromazorg bij bloedafname, in combinatie met muziek. Dat laatste, ook wel een “muzikament” genoemd, kan helpen bij het herstel en welzijn van kwetsbare mensen. Uit diverse internationale onderzoeken blijkt dat muziek pijn vermindert.

Taalgebruik

Maar evengoed zit de kracht van muziek in het verminderen van spanning en stress. Het zorgt voor verlichting van de zorgdruk bij hulpverleners door hun taak aangenamer te maken. Ook een positieve focustaal helpt om angst, stress en pijn tijdens de zorg te verminderen. Sinds vorige maand worden alle zorgmedewerkers van GZA Ziekenhuizen daarom ondergedompeld in het bad van “HO! Talk and more”. Dat is een lesreeks waarin ze leren om termen als “pijn” en “angst” niet meer te gebruiken, zodat de focus van de patiënt niet meer ligt op het onaangename.

Tijdens de Week van de Pijn brengt GZA Ziekenhuizen pijnvrije zorg onder de aandacht met verschillende acties:

In de inkomhal van de drie campussen is er een infostand, waar bezoekers en patiënten terechtkunnen voor informatie en een “voorschrift” krijgen dat hen stimuleert om in de natuur te vertoeven.

Zorgmedewerkers krijgen een pijnmeetwaaier. Die moet hen stimuleren om het pijnprobleem in kaart te brengen door een goede anamnese en pijnmeting. Alleen zo start een goed pijnmanagement: want niet elke pijn is dezelfde!

Studenten verpleeg- en zorgkunde krijgen een studentenbrochure met informatie over pijn.

Opgenomen patiënten ontvangen een zakje gedroogde lavendel, een geur die voor rust en harmonie zorgt, met meer info over een helende omgeving en pijn.

In de inkomhal zorgen verschillende muzikanten voor live muziek, onder meer Steven Van Peborgh.

In de toekomst zullen alle renovaties en nieuwbouwprojecten binnen GZA Ziekenhuizen een advies voor helende omgeving krijgen van het pijnteam.