Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Wil je een terugbetaling aanvragen van een Helan-voordeel? Bekijk vooraf de terugbetalingsvoorwaarden.
Welke bewijsstukken je precies moet toevoegen, hangt af van het voordeel dat je wil aanvragen. Ga naar je voordeel en bekijk er de terugbetalingsvoorwaarden. Je vindt er ook de nodige terugbetalingsformulieren terug.
Download op Mijn Helan het juiste aanvraagformulier.
Laat het invullen door de zorgverstrekker en voeg de nodige bewijsstukken toe.
Breng een witte kleefzegel aan op de documenten die je niet digitaal indient, zodat we ze meteen kunnen identificeren.
Op Mijn Helan vind je een handig overzicht van al je terugbetalingen. Je kan ook een pdf aanvragen met een terugbetalingsoverzicht voor jezelf en voor je personen ten laste.
Abonneer je op de betaalmelding in Mijn Helan. Je krijgt meteen een melding via sms of e-mail zodra een terugbetaling wordt gestort.
Heb je onlangs de terugbetaling van een Helan-voordeel aangevraagd en wacht je nog op de terugbetaling ervan? Of kreeg je een brief van ons waarin staat dat de terugbetaling (voorlopig) niet mogelijk is? Dan wil je vast weten wat er aan de hand is.
Als je geen terugbetaling krijgt, kan dat verschillende redenen hebben. Hieronder hebben we de meest voorkomende redenen gebundeld.
Heb je onlangs een terugbetaling aangevraagd en heb je nog niets ontvangen? Je kan de status van je terugbetalingen op elk moment opvolgen via Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop). Je krijgt via Mijn Helan ook een melding via sms of e-mail als een terugbetaling werd verwerkt. Activeer die melding zelf op Mijn Helan.
Hoe snel we je terugbetalingsaanvraag kunnen verwerken is afhankelijk van het type terugbetaling en van de drukte bij onze diensten. Heb je verschillende terugbetalingsaanvragen tegelijk ingediend? Hou er dan rekening mee dat het mogelijk is dat de verwerking niet gelijktijdig gebeurt.
Heb je onlangs een terugbetaling aangevraagd en heb je nog niets ontvangen? Je kan de status van je terugbetalingen op elk moment opvolgen via Mijn Helan. Je krijgt via Mijn Helan ook een melding als een terugbetaling werd verwerkt. Activeer de melding via sms of e-mail op Mijn Helan.
Hoe snel we je terugbetalingsaanvraag kunnen verwerken is afhankelijk van het type terugbetaling en van de drukte bij onze diensten. Heb je verschillende terugbetalingsaanvragen tegelijk ingediend? Hou er dan rekening mee dat het mogelijk is dat de verwerking niet gelijktijdig gebeurt.
Als we een voordeel niet kunnen terugbetalen, komt dat vaak omdat een van de volgende documenten ontbreekt:
Bezorg ons het ontbrekende document
Scan het document in of neem er een leesbare foto van en laad die op via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop). Een kleefzegel is niet nodig, we identificeren je document dankzij je login. Via deze weg kunnen we je aanvraag het snelst herbekijken.
Lukt het niet digitaal? Bezorg het ons dan per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt. Plak er een witte kleefzegel op, zodat we je dossier meteen terugvinden.
Als er gegevens ontbreken op je terugbetalingsaanvraag, mag je ziekenfonds geen terugbetaling uitvoeren. Het kan bv. gaan om:
Vraag de organisatie of zorgverstrekker om de ontbrekende gegevens aan te vullen.
Bezorg ons het ontbrekende document
Scan het document in of neem er een leesbare foto van en laad die op via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop). Een kleefzegel is niet nodig, we identificeren je document dankzij je login. Via deze weg kunnen we je aanvraag het snelst herbekijken.
Lukt het niet digitaal? Bezorg het ons dan per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt. Plak er een witte kleefzegel op, zodat we je dossier meteen terugvinden.
Als je ziekenfondsbijdrage niet betaald is, kan je voorlopig geen terugbetaling krijgen van een Helan-voordeel. Betaal eerst je ziekenfondsbijdrage en bezorg ons je terugbetalingsaanvraag opnieuw.
Tip
Voor bepaalde Helan-voordelen is de terugbetaling beperkt tot een maximum aantal sessies per jaar. Je kan geen terugbetaling meer krijgen als je in de loop van dit jaar het maximum aantal terugbetalingen hebt bereikt.
Voor andere voordelen geldt een hernieuwingstermijn. In dit geval kan je pas opnieuw een terugbetaling van het voordeel aanvragen als de termijn verstreken is.
Bekijk de terugbetalingsvoorwaarden van de Helan-voordelen.
Voor bepaalde voordelen geldt een jaarlijks maximumbedrag. Je kan geen terugbetaling meer krijgen als in de loop van dit jaar het maximumbedrag al werd terugbetaald. Bekijk de terugbetalingsvoorwaarden van de Helan-voordelen.
Een terugbetalingsaanvraag van een Helan-voordeel blijft 2 jaar geldig. Je moet ze dus indienen binnen de twee jaar vanaf de prestatiedatum (dit is de datum waarop de prestatie werd geleverd). Nadien is de aanvraag verjaard en kan het voordeel niet meer terugbetaald worden.
Zorg er dus voor dat je alle terugbetalingsaanvragen op tijd indient.