Terug-naar-werktraject
Ben je al een tijdje arbeidsongeschikt en wil je graag terug deeltijds of voltijds aan het werk? Goed nieuws! Tijdens het terug-naar-werktraject van Helan krijg je met de hulp van je persoonlijke terug-naar-werkcoördinator de juiste ondersteuning om je terugkeer naar de werkvloer vlotter te laten verlopen.
Op deze pagina
-
De rol van de terug-naar-werkcoördinator
-
Voorwaarden voor het terug-naar-werktraject
-
Is een terugkeer naar werk ook mogelijk zonder terug-naar-werkcoördinator?
-
Op eigen initiatief een terug-naar-werktraject starten
-
Op initiatief van de adviserend arts een terug-naar-werktraject starten
-
Terug Naar Werk-fonds
De rol van de terug-naar-werkcoördinator
Als je lange tijd niet kon werken door een ziekte of ongeval, kan je via Helan in een terug-naar-werktraject stappen. Tijdens zo'n traject bekijk je samen met je persoonlijke terug-naar-werkcoördinator wat er in jouw geval haalbaar is op werkvlak.
Misschien kan je mits enkele aanpassingen in uren of omstandigheden terugkeren naar je oorspronkelijke job. Soms is er ook meer nodig, zoals een geleidelijke werkhervatting, aangepast werk, een nieuwe job of extra opleiding.
Ook zelfstandigen en hun meewerkende echtgenoten komen in aanmerking voor een terug-naar-werktraject
Voorwaarden voor het terug-naar-werktraject
Je komt in aanmerking voor een terug-naar-werktraject als je aan twee voorwaarden voldoet:
- Je bent werknemer, werkloze, zelfstandige of meewerkende echtgenoot en je arbeidsongeschiktheid is erkend.
- Je gezondheid laat zowel fysiek als psychisch een terugkeer naar de arbeidsmarkt toe. Als je gezondheid geen re-integratie toelaat, dan start er geen traject.
Is een terugkeer naar werk ook mogelijk zonder terug-naar-werkcoördinator?
Absoluut. De terug-naar-werkcoördinator is er om te helpen waar nodig. Maar als je zelf je deeltijdse of voltijdse terugkeer naar het werk kan regelen, dan mag dat zeker.
Of je nu deeltijds of voltijds terug aan de slag gaat en wel of niet voor begeleiding door een terug-naar-werkcoördinator kiest, je hebt bij elke werkhervatting de goedkeuring nodig van de adviserend arts. Je leest er alles over op de pagina's rond arbeidsongeschiktheid.
Op eigen initiatief een terug-naar-werktraject starten
Je kan zelf contact opnemen met de terug-naar-werkcoördinator van Helan Ziekenfonds. De coördinator nodigt je dan uit voor een eerste contactmoment.
- Dat kan eenvoudig digitaal via dit contactformulier.
- Of bel 02 422 44 92 en laat je naam en telefoonnummer achter op onze voicemail. Een terug-naar-werkcoördinator belt jou nadien op.
Je kan ook bij een arbeidsbemiddelingsdienst in jouw regio aankloppen zoals de VDAB in Vlaanderen of Actiris in Brussel. Zij helpen je met het uitstippelen van een traject dat bij jouw behoeften en vaardigheden past.
In sommige gevallen ontvang je een vragenlijst. Bezorg die binnen de twee weken ingevuld terug aan de adviserend arts.
Binnen de maand nadat je de ingevulde vragenlijst aan Helan hebt bezorgd, organiseert de terug-naar-werkcoördinator een eerste contactmoment met jou. Hij of zij licht het traject toe en bekijkt samen met jou de eerste stappen.
Heb je een arbeidsovereenkomst?
Met jouw instemming zal de terug-naar-werkcoördinator je tijdens het eerste contactmoment doorverwijzen naar de preventieadviseur of arbeidsarts. Tijdens deze consultatie voor je werkhervatting of re-integratietraject zal je ondersteund worden door de terug-naar-werkcoördinator.
Heb je geen arbeidsovereenkomst of word je niet doorverwezen naar de preventieadviseur of arbeidsarts?
In dit geval vraagt de terug-naar-werkcoördinator toestemming aan de adviserend arts om zelf een terug-naar-werktraject op te starten.
Oordeelt de adviserende arts dat je gezondheid het niet toelaat om een traject te starten?
Dan zal de coördinator een nieuw contactmoment met jou organiseren binnen de maand na het vorige contactmoment. Hij of zij zal de inschatting van de adviserende arts met jou bespreken en eventueel de doelstelling van het traject bijsturen.
Op initiatief van de adviserend arts een terug-naar-werktraject starten
De adviserende arts kan je doorverwijzen naar een terug-naar-werkcoördinator voor een eerste contactmoment.
Tien weken na aanvang van je arbeidsongeschiktheid vraagt de adviserend arts je om een medische vragenlijst in te vullen. Bezorg die volledig ingevuld terug aan de adviserende arts binnen de twee weken.
Heb je hulp nodig bij het invullen van de vragenlijst? Dan kan je terecht bij je terug-naar-werkcoördinator.
In de vierde maand van je arbeidsongeschiktheid maakt de adviserende arts een eerste inschatting van je mogelijkheden om terug te keren naar de werkvloer. Dit doet de arts aan de hand van je medisch dossier en van de ingevulde vragenlijst.
Op basis van die inschatting zal de adviserend arts je al dan niet doorverwijzen naar de terug-naar-werkcoördinator voor een eerste contactmoment.
Binnen één maand na het advies van de adviserende arts, organiseert de terug-naar-werkcoördinator een eerste contactmoment met jou. Je coördinator licht het traject toe en bekijkt samen met jou de eerste stappen.
Ben je verbonden door een arbeidsovereenkomst? Dan verwijst de terug-naar-werkcoördinator je tijdens het eerste contactmoment door naar de preventieadviseur of arbeidsarts. Dit gebeurt steeds met jouw instemming en met de nodige ondersteuning.
De terug-naar-werkcoördinator stelt voor dat je de preventieadviseur-arbeidsarts consulteert vooraleer je het werk hervat. Nadien kan het re-integratietraject bij je werkgever starten.
Terug Naar Werk-fonds
Ben je arbeidsongeschikt en heeft je werkgever je arbeidsovereenkomst in de afgelopen 6 maanden beëindigd omwille van medische overmacht? Of werd je arbeidsongeschikt als werknemer of werkzoekende en ben je intussen langer dan een jaar arbeidsongeschikt? Dan kan je een aanvraag indienen bij het RIZIV om een tegemoetkoming te verkrijgen voor gespecialiseerde dienstverlening zoals loopbaanbegeleiding of gepersonaliseerde coaching zodat je effectieve stappen naar werk kan zetten.
Meer info hierover en het aanvraagformulier kan je vinden op de website van het RIZIV. Je kan deze aanvraag op eigen initiatief doen of in het kader van een terug-naar-werktraject opgesteld door een terug-naar-werkcoördinator van het ziekenfonds.

Je uitkeringsdossier opvolgen en beheren via Mijn Helan
- opstarten van je uitkeringsdossier
- opvolgen van de betaling van je uitkeringen
- digitaal bezorgen van documenten voor je uitkeringsdossier
- aanvragen van vakantie, werkhervatting, vrijwilligerswerk
- en zoveel meer!
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.