Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Je arbeidsongeschiktheid kan om verschillende redenen spontaan of verplicht aflopen. We zetten alles op een rijtje.
Ga je terug volledig aan het werk op de dag die aansluit op de einddatum van je arbeidsongeschiktheid? Dan hoef je niets te doen. De uitbetaling van je uitkering houdt automatisch op van zodra je opnieuw gaat werken. Dit noemen we een 'volledige werkhervatting'.
Ga je terug volledig aan het werk vóór de einddatum van je arbeidsongeschiktheid? Breng dan altijd je ziekenfonds op de hoogte. Dit kan makkelijk via Mijn Helan. Zo vermijd je misverstanden, terugvorderingen of sancties. Het ziekenfonds betaalt je een uitkering zolang je arbeidsongeschiktheid duurt en erkend blijft.
De adviserende arts van het ziekenfonds kan tijdens een medische controle beslissen om je niet langer als arbeidsongeschikt te erkennen vanaf een bepaalde datum. Je ontvangt dan geen uitkering meer vanaf die datum. Wij brengen je hiervan schriftelijk op de hoogte.
De uitkering houdt op aan het einde van de maand waarin je de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Kies je om vervroegd met pensioen te gaan? Ook dan stopt je uitkering.
De uitkering stopt op de dag die volgt op het overlijden.
Ben je werknemer en arbeidsongeschikt, en wil je deeltijds weer aan het werk? Vraag altijd de officiële toestemming van het ziekenfonds.
Duurt je arbeidsongeschiktheid langer dan de einddatum op je huidig arbeidsongeschiktheidsattest? Of herval je? Dan moet je je arbeidsongeschiktheid opnieuw tijdig aangeven.
Ben je arbeidsongeschikt en wil je opnieuw aan het werk? Dan kan je instappen in een terug-naar-werktraject. Hierdoor kan je terugkeren naar de arbeidsmarkt via een geleidelijke werkhervatting, een aangepaste of andere job, of een beroepsherscholing.
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.