Blog

Je wil het te goed doen: streef niet naar perfectie

Je bent toch niet vroeger gaan slapen, hoewel dat je voornemen was. Het lukte niet om gezond te eten, want je moest naar een feestje. En dan laat je prompt al je voornemens helemaal los. Jij doet alles graag perfect, of je doet helemaal niks. Er is geen middenweg. Trap jij ook in deze valkuil? Lees ons pleidooi voor inconsequentie.

Pleidooi voor inconsequentie

De wereld zit niet consequent in elkaar. Voor elke regel bestaat er wel een uitzondering. Streven naar het perfect uitvoeren van je voornemens, is jezelf op voorhand al boycotten. Daarom houden wij, net zoals Publieksfilosoof Frank Meester, een pleidooi voor inconsequentie. Let op, het pleidooi voor inconsequentie is geen pleidooi voor falen of uitstellen. Maar net een vraag om flexibiliteit en mildheid naar jezelf.

Oké je kon vandaag niet op tijd je bed in kruipen. Morgen lukt het misschien beter. Het leven loopt vaker niet, dan wel volgens plan. Dus sta jezelf ook toe om af te wijken van je voornemens. Kies voor 80/20 en geef jezelf een marge om fouten te maken. Door in te calculeren dat je afwijkt van je voornemens, wordt het gemakkelijker om deze vol te houden op lange termijn. Een terugval betekent niet dat je van 0 moet herbeginnen. Je kan de draad terug oppikken waar je hem liet liggen.

Streef niet naar perfectie

Wil je een bepaalde gewoonte veranderen naar een gezondere variant? Dan is het belangrijk dat je leert om jezelf terug op het juiste spoort te zetten. Eén dag je ademhalingsoefeningen na het ontwaken overslaan, of een middagpauze wandelen annuleren, kan best. Maar je maakt beter niet twee keer dezelfde fout na elkaar. Want dan worden die missers jouw nieuwe patroon. Ook topsporters maken fouten, maar dankzij hun discipline, om na een misser terug te focussen op de training, behalen ze resultaten.

Zo sla je de bal geen twee keer mis

  • Hou je aan de 2 minuten regel en maak je goede voornemens zo eenvoudig mogelijk. Vertaal je doelen naar eenvoudige stappen, die maar 2 minuten duren. Meer boeken lezen wordt dan 1 pagina lezen. Een marathon lopen start bij het aantrekken van je loopuitrusting, … Door klein te starten, deel je jouw doel op in haalbare stappen. 
  • Maak een planning en plan je gezonde gewoontes concreet in. Zo moet je niet wachten op motivatie om te starten met gezond koken of zoeken waar in de dag je jouw sportief uurtje kan inplannen. Zeg liever niet: ik ga elke week een uurtje sporten. Maak het concreet: Ik ga een uur pilates volgen om 19 uur in de sporthal van mijn gemeente.  

 

Heleen helpt jou met tips, schouderkopjes en af en toe een duwtje in de rug je goede voornemens vol te houden.

Ga klein met Heleen

Herbekijk het webinar!

Iets doen aan je voeding, beweging, slaap of mentale gezondheid? Het geheim is: gewoon beginnen. Met die eerste kleine stap. In dit webinar legt psycholoog & coach Cedric Arijs je uit hoe je jouw voornemens wel volhoudt.
 

Herbekijk het webinar

Verder lezen

Blog

Je wil te veel: een beetje is al heel wat!

Trap jij ook in de valkuil te veel tegelijk willen? Ga klein. Ook met kleine stapjes kan je gezonde veranderingen maken.

Blog

Je gaat te hard: focus niet alleen op je doel

Je stort je té overmoedig in een té ambitieus project. Herkenbaar? Dan ga jij misschien wel te hard in jouw goede voornemens. Vermijd deze valkuil. Verleg je focus daarom van het doel, naar de methode om je doel te bereiken.

podcasts mentale gezondheid
Blog

Podcasts over mentale gezondheid

Omgaan met negatieve gevoelens of gewoon weten dat je niet alleen bent? Leg je oor te luisteren bij experts én lotgenoten.

Blog

Claudine testte uit of meer beweging haar beter doet slapen

Claudine heeft een zittende job en kijkt ’s avonds graag tv. Dat kluistert haar soms langer aan haar zetel dan goed voor haar is. Resultaat: ze gaat te laat slapen en krijgt daardoor elke namiddag een stevige dip. Ze probeert nu meer te bewegen overdag, en minder tv te kijken ’s avonds. De test: kijken of dit helpt om ’s avonds sneller haar bed op te zoeken.