News

Helan lanceert de Luisterlijn

De klanten van Helan krijgen gratis consultaties bij een erkend klinisch psycholoog via de ‘Helan Luisterlijn’. Het ziekenfonds wil hiermee psychologische hulp bereikbaar maken voor iedereen.

5 gratis gesprekken 

Wie het nummer T. 0800 88 0 81 belt, krijgt een erkend klinisch psycholoog aan de lijn. Per jaar heb je recht op 5 gratis gesprekken van 45 minuten tot een uur. Het eerste gesprek is een intake gesprek, nadien beslist de psycholoog of er verdere telefonische gesprekken worden ingepland of er doorverwezen moet worden. Je kiest of je bij de persoon wilt blijven die je intake gesprek deed, of of je liever iemand anders spreekt. Nog belangrijk om te weten:

  • Bellen kan van maandag tot vrijdag tussen 8 en 21u.
  • Wachtrijen zijn er niet, in tegenstelling tot bij de psychologen die in praktijkverband werken.
  • Als alle psychologen aan de lijn zijn, duurt het maximum 24u voor een psycholoog je terugbelt.
  • De Luisterlijn werkt onafhankelijk van het ziekenfonds en houdt zich strikt aan het beroepsgeheim

Financiële drempel 

Sarah Masschelein Woordvoerder van Helan

We willen met dit initiatief vooral de drempel verlagen om psychologische hulp te gaan zoeken. Vanuit de verplichte ziekteverzekering is er vandaag slechts een beperkte terugbetaling voor psychologische hulp terwijl de nood echt wel hoog is. Een consult van 40 minuten tot een uur kost al snel zo’n 60 euro.

Bellen naar de psycholoog

Nieuw is dat je kunt bellen met een psycholoog, wat in België nog niet is ingeburgerd, maar zeker ook een meerwaarde biedt. “Het blijkt ook niet evident om die eerste stap te zetten, een afspraak te maken en voor een onbekende persoon je hart uit te storten. Bij het bellen gaat dat een stuk makkelijker. Uniek is dat het niet om vrijwilligers gaat aan de andere kant van de lijn, maar om erkende psychologen”, aldus Sarah Masschelein.  

Voorkomen is beter dan genezen

Het ziekenfonds pleit er met de lancering van de Helan Luisterlijn dan ook voor om het taboe rond het inroepen van hulp te doorbreken.

Iris Albrecht Psychologe bij de Luisterlijn

Vaak is het de eerste keer in hun leven dat ze met een psycholoog praten en zeggen ze: "Het viel wel heel goed mee" of "het is de eerste keer dat ik dit tegen iemand vertel"

“We krijgen vaak te maken met mensen voor wie het te veel is, die op zijn. We bereiken heel wat mensen die anders de weg naar hulp niet zouden vinden. Vaak is het de eerste keer in hun leven dat ze met een psycholoog praten en zeggen ze: "het viel wel heel goed mee" of "het is de eerste keer dat ik dit tegen iemand vertel", ” zegt Iris Albrecht, psychologe bij de Luisterlijn. Ze benadrukt het belang van preventie: “We weten vanuit de ervaring in de praktijk dat mensen vaak wachten om effectief hulp te zoeken tot ze echt het gevoel hebben er totaal niet zelf meer uit te raken… Toch blijkt dat het herstelproces een stuk korter is als men niet wacht tot het spreekwoordelijk licht uitgaat.” 

Maggie De Block Voormalig minister van Volksgezondheid

Dit helpt de drempel naar professionele psychologische hulp te verlagen en het taboe dat nog steeds rond psychische problemen hangt te doorbreken.

Voormalig minister van Volksgezondheid Maggie De Block was erg te spreken over het initiatief. “Dit helpt de drempel naar professionele psychologische hulp te verlagen en het taboe dat nog steeds rond psychische problemen hangt te doorbreken. Het is bovendien een mooie aanvulling op wat we doen vanuit de overheid. Eind maart gaan we van start met de terugbetaling van een bezoek aan de klinisch psycholoog voor volwassenen. Dit is de eerste, cruciale stap op weg naar een algemene terugbetaling. Dat ziekenfondsen dit aanbod intussen ondersteunen via hun aanvullende verzekering, is positief voor de burger.”

Overal wachttijden voor psychologische hulp

Meer dan één jaar na de eerste lockdown hebben we het nog steeds mentaal zwaar. Psychologen worden dan ook overspoeld door aanvragen. Het aantal eerstelijns psychologische sessies is verdubbeld sinds het begin van de crisis, blijkt uit cijfers van het RIZIV.

De momenteel lange wachttijden vormen een groot probleem, want de boodschap brengen dat iemand nog langer op zijn/haar hulp moet wachten in tijden van neerslachtige gevoelens, is allesbehalve gemakkelijk. De Luisterlijn heeft op dit moment nog capaciteit, wat betekent dat je zonder wachttijd kunt bellen en binnen de 24 uur geholpen kunt worden. 

5 gratis gesprekken bij de Luisterlijn

Heb je nood aan perspectief? Maakt het idee van mogelijk nieuwe strenge maatregelen je angstig? De Luisterlijn van Helan biedt je als klant 5 gratis gesprekken van één uur aan. 

Achter de Luisterlijn zit een groot netwerk van psychologen. De meeste bellers zijn al na ongeveer 3 sessies voldoende geholpen om verder te kunnen. De Luisterlijn blust zo als het ware ‘de eerste brand’ bij mensen zonder een zware problematiek, maar die nood hebben aan een luisterend oor en concrete handvaten. 

Mensen die na 5 sessies nood hebben aan verdere psychologische ondersteuning, worden doorverwezen naar een psycholoog voor een specifiek traject. Voor uitgebreidere psychotherapiesessies heb je bij Helan ook recht op een tegemoetkoming in bepaalde gevallen. 

Meer informatie

Wil je graag nog eens alles op rijtje en wil je meer weten over het voordeel als klant van Helan? We geven je graag wat meer informatie.

Deel dit artikel

Verder lezen

10 oktober
Blog

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

meisje aan het denken
Blog

Waar naartoe voor psychologische hulp?

Gaat het wat minder met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of heeft iemand in je omgeving hulp nodig? Onder meer bij de Helan Luisterlijn kun je terecht voor psychologische hulp en vragen over je welzijn. Lees waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.

vrouw aan het rouwen
Testimony

Mentale gezondheid bij jongeren. Het verhaal van Sara

Als jongere krijg je heel wat veranderingen op je bord. Studeren, op kot gaan, vrienden maken. Je baant jezelf een weg door honderden nieuwe situaties. En soms gaat dat niet vanzelf. Zeker in een jaar waar je sociale contacten beperkt werden. Gaat het momenteel allemaal wat moeilijker? Weet dat je niet alleen bent. En dat er altijd hulp voor je is, als je dat wil.

zoon en moeder aan het spelen
Blog

Mentale gezondheid bij ouders. Het verhaal van Sophie

Ouders hebben vaak heel wat op het bord. De kinderen gaan naar school, een sport- of hobbyclub en hebben een voorspelbare gestructureerde omgeving nodig. Als ouder wil je dat natuurlijk goed doen, en stem je je agenda af op je kroost. Maar daarnaast zijn er ook nog jouw job, sociale leven, relatie en het huishouden. Dat allemaal gecombineerd krijgen, vraagt veel. En dat ondervond ook Sophie (38). Lees haar verhaal.