Fit in je hoofd

11 tips voor een betere balans in jouw leven

De juiste balans vinden tussen werk en privé, tussen me-time en je gezin, tussen ontspanning en uitdaging: hoe doe je dat? Hoe leer jezelf te om positief te denken, stress te verminderen, nee te zeggen en regelmatig een moment voor jezelf te nemen? Deze 11 tips helpen je om jouw leven meer in balans te brengen.

1.  Vind jezelf oké

Je hoeft niet altijd alles goed te doen. En niet iedereen moet jou leuk vinden. Het is niet eenvoudig om deze idealen los te laten, maar het schept wel meteen meer ruimte in je hoofd. Ruimte waarin je gewoon je doordeweekse zelf kunt zijn. En dat is helemaal oké. Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Doe de test en meet je mentale veerkracht.

2.  Beweeg

Pieker jij je soms ook suf? Beweging is en heel doeltreffend medicijn om deze negatieve gedachten te verdrijven en ruimte te maken om positief te denken. 

Leg de lat niet te hoog. Je hoeft geen sportieve topprestaties te leveren. Gewoon uit je luie stoel komen doet al wonderen. Kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt en die je in je eigen omgeving makkelijk kunt doen, zoals fietsenwandelen of joggen.

Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil én je doorzettingsvermogen. Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap.

Tip: minder stilzitten is een mentale opkikker. Ontdek hier haalbare en praktische beweegtips.

3.  Verminder stress: gun jezelf rust

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders, … haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van. Maak daarom regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen. Zo vermijd je dat de spanning zich ophoopt.  

4.  Probeer iets nieuws

Spaans leren, de tango dansen, beter fotograferen, je toch nog eens aan die avontuurlijke trektocht wagen? Kom af en toe uit je comfortzone en blijf openstaan voor nieuwe dingen. Gebruik je fantasie, het geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft. 

Andere voordelen van jezelf uitdagen: 

  • Je leert nieuwe mensen kennen.
  • Je blik op de wereld wordt ruimer, je relativeert je eigen verhaal.
  • Je prikkelt je lichaam en geest en dat wakkert je eigen creativiteit aan.
  • Nieuwe dingen leren beheersen geeft een goed gevoel en een sterker zelfbeeld.

6.  Denk positief

Positief denken en vertrouwen hebben in jezelf, dat gaat niet altijd vanzelf. Het is het resultaat van een lang leerproces. En sommige ervaringen kunnen je zelfvertrouwen danig ondermijnen. Maar wat je hebt aangeleerd, kun je ook weer afleren. 

Hoe? Door positief te denken en anders te kijken naar jezelf, de anderen en de wereld. Iedereen verandert in zijn leven. En jij bepaalt in welke richting je verandert

Als je vooral onthoudt hoe anderen negatief op je reageren, dan word je ongelukkig. Onthoud je vooral de positieve dingen, dan ligt de weg naar een leven dat meer in balans is voor je open. 

7.  Durf nee te zeggen en verbeter de balans in je leven 

Wil je je goed voelen, probeer je dan zoveel mogelijk bewust te zijn van wat je doetweet wat je eet, wat je drinkt, hoe je leeft en waarom je iets doet. Heb je ergens geen zin in of geen behoefte aan: durf dan gewoon nee te zeggen

Nee tegen dat glas te veel, nee tegen dat extra klusje op je werk waar je geen tijd voor hebt en nee tegen iemand die iets vraag waar je geen zin in hebt. Als je nee durft te zeggen geef je jezelf ruimte. Je hebt niet meer het gevoel dat anderen je leven bepalen, maar je maakt je eigen keuzes. 

Als je nee durft te zeggen, verminder je niet alleen je dagelijkse stress, je krijg ook respect. Mensen zullen je waarderen als een persoon met een eigen mening. 

8.  Neem een korte pauze

Gun jezelf elke ochtend, middag en avond vijf minuten om helemaal niets te doen, alles los te laten en te ontspannen. 

9.  Stop je gedachtenmolen

Ben jij iemand die piekert? Iemand die constant nadenkt en maar niet tot een oplossing komt? Weet dan dat denken normaal gezien gericht is op het vinden van een oplossing. Het is logisch opgebouwd en beperkt zich in de tijd.  Door te denken krijg je nieuwe inzichten en dat geeft rust. Piekeren valt niet onder het logische denken. 

Piekergedrag vertrekt van veronderstellingen, vooroordelen en onrealistische verwachtingen. Dat veroorzaakt onrust, angst en spanningen. Het brengt je dus nooit dichter bij een oplossing.  Probeer piekergedrag op te merken bij jezelf en stop bewust je gedachtenmolen. Vaak helpt het om van omgeving te veranderen, te bewegen, met iemand te praten, of even met iets praktisch bezig te zijn. 

10.  Geniet van de dingen die je goed kunt

Wil jij je leven meer in balans brengen en de dagelijkse stress verminderen? Maak dan tijd voor dingen die je een goed gevoel geven en geniet bewust van de dingen die je goed kunt. 

11.  Spreek af met vrienden

Om je fit in je hoofd te voelen, heb je anderen nodig. Ze helpen je om je leven zin te geven. Het contact met anderen leert je ook relativeren

Je merkt al snel dat iedereen zijn problemen heeft en dat veel mensen heel creatief omgaan met dipjes in hun leven. Wissel ervaringen uit: het helpt je om je eigen muizenissen beter te relativeren. 

12.  Vraag hulp waar nodig

Je kunt niet alles zelf. Hulp vragen is geen teken van hulpeloosheid, maar getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Heb je het te druk en kun je praktische hulp gebruiken? Heb je nood aan een babbel of moet je er even tussenuit in je eentje? 

Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken. En aarzel niet om gewoon om die hulp te vragen. Je zult verbaasd zijn hoe graag mensen willen helpen als je duidelijk aangeeft wat ze voor je kunnen doen. 

Meet je mentale veerkracht

Goed presteren op het werk, een bloeiend sociaal leven, een goede moeder of vader zijn, ... We moeten en we willen zoveel vandaag. Zit je hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Wordt het je allemaal wat te veel? Of heb je nog schijfruimte vrij? Doe de test, het duurt maar een paar minuten om te ontdekken hoe vol jouw hoofd zit. Wij bieden je na de test tips en hulp op maat van jouw situatie.

#schijfruimtevol... Heb jij te veel aan je hoofd?

Ontdek onze tips om je balans terug te vinden

Doe de test

Deel dit artikel

Verder lezen

burn-out

Een burn-out kan iedereen overkomen

Een burn-out is geen ziekte, maar een syndroom. Toch blijft een burn-out voor artsen en onderzoekers moeilijk terrein. Wat is een burn-out precies? Wat zijn de symptomen van een burn-out? En wat kan je eraan doen?

7 alarmsignalen bij ongezonde stress

Heb jij het druk? Dat is geen probleem. Zo lang je maar alert blijft voor de signalen van mentale overbelasting. Merk je er een of meerdere van op bij jezelf of iemand in je omgeving, dan is het tijd om naar oplossingen te zoeken. Roep hulplijnen in of zoek naar manieren om de druk te verminderen.

omgaan met stress en angst

Hoe ga je om met stress en angst? Klinisch psycholoog geeft tips

Het coronavirus is een onzichtbare vijand die ons ongelooflijk veel stress en angst bezorgt. Angst om ziek te worden. Maar ook om onze job of onze relatie te verliezen. Koen Lowet, hoofd van de Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen, maakt zich dan ook zorgen over de weerslag van die stress op onze mentale gezondheid.

Burn-out

Een burn-out beter begrijpen

Psychische problemen hebben te maken met emoties: je gevoelens en gedachten. Sociale problemen hebben te maken met andere mensen of organisaties, zoals familie en werk. Als beide in elkaar overvloeien, wordt de problematiek psychosociaal. De meest voorkomende psychosociale aandoening is een burn-out. En die steekt steeds vaker de kop op bij een grote groep mensen.