Wij zijn Helan

Partena en OZ zijn nu samen Helan. Welkom bij je vernieuwde ziekenfonds. Bekijk hier alvast de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Administratieve update eind 2021: ik ben OZ-klant

Om de twee administratieve systemen van OZ en Partena om te zetten naar één nieuw Helan-systeem, moesten we de verwerking van terugbetalingen en dossiers bij beide ziekenfondsen even stilleggen. Momenteel steken we natuurlijk een tandje bij om je dossier zo snel mogelijk in orde te brengen. 

Je kan vanaf nu ook terecht in je nieuwe online ziekenfonds Mijn Helan. Daar kan je vanaf nu terecht, met je vertrouwde login en paswoord. Al je gegevens van Mijn OZ zijn er bewaard. 

Om het administratieve systeem van Helan succesvol te kunnen lanceren, stopte OZ tijdelijk met de verwerking van terugbetalingen van 21/12 tot en met 3/1. Verwacht je een terugbetaling van je doktersbriefjes, e-attest of een terugbetaling van je remgelden via Hospitalia Ambulant? Dan wacht je door de update van onze systemen wat langer op je terugbetaling dan je van ons gewend bent. Dat is natuurlijk vervelend voor jou als klant. Onze excuses. En bedankt voor je geduld en je begrip.  

Vanaf nu steken we een tandje bij om je dossier zo snel mogelijk bij te werken. Je kan ook terecht in je nieuwe online ziekenfonds Mijn Helan, met je bestaande gebruikersnaam en paswoord. Je volgt er makkelijk op wanneer je terugbetaling in orde is. 

Om het administratieve systeem van Helan succesvol te kunnen lanceren, legden we van 23 december tot en met 3 januari de verwerking van dossiers even stil. Daardoor wacht je misschien iets langer op je uitkering, of op een antwoord van ons. Dit is natuurlijk vervelend voor jou als klant. Onze excuses. En bedankt voor je geduld en je begrip.

Heb je ons documenten bezorgd, dan heeft de vertraging door onze eigen update natuurlijk geen effect op jouw aangiftedatum. We registreren je documenten op de datum waarop je ze ons digitaal hebt bezorgd, of via de poststempel. 

Vanaf nu steken we een tandje bij om je dossier zo snel mogelijk bij te werken. Je kan ook terecht in je nieuwe online ziekenfonds Mijn Helan, met je bestaande gebruikersnaam en paswoord. Je volgt er makkelijk op wat de status van je uitkering is. 

Administratieve update eind 2021: ik ben Partena-klant

Om de twee verschillende systemen waarmee we bij OZ en Partena de dossiers verwerkten om te zetten naar één nieuw Helan-systeem, moesten we de verwerking van terugbetalingen en dossiers bij beide ziekenfondsen even stilleggen. Momenteel steken we een tandje bij om je dossier zo snel mogelijk in orde te brengen. 

Je kan nu terecht in je nieuwe online ziekenfonds Mijn Helan, met je vertrouwde login en paswoord. Al je gegevens van MijnPartena zijn bewaard. 

Om het administratieve systeem van Helan succesvol te kunnen lanceren, stopte Partena tijdelijk met de verwerking van terugbetalingen van 29 december om 17 uur, tot en met 3 januari. Verwacht je een terugbetaling van je doktersbriefjes, e-attest of een terugbetaling van je remgelden via Hospitalia Ambulant? Dan wacht je door de update van onze systemen wat langer op je terugbetaling. Dat is natuurlijk vervelend voor jou als klant. Onze excuses. En bedankt voor je geduld en je begrip. 

Vanaf nu zijn we weer bereikbaar en steken we een tandje bij om je dossier zo snel mogelijk bij te werken. Je kan ook terecht in je nieuwe online ziekenfonds Mijn Helan, met je bestaande gebruikersnaam en paswoord. Je volgt er makkelijk op wanneer je terugbetaling in orde is. 

Om het administratieve systeem van Helan succesvol te kunnen lanceren, legden we van 29 december om 17 uur, tot en met 3 januari, de verwerking van dossiers even stil. Daardoor wacht je misschien iets langer op je uitkering, of op een antwoord van ons. Ook MijnPartena was even offline. Dit alles is natuurlijk vervelend voor jou als klant. Onze excuses. En bedankt voor je geduld en je begrip.

Heb je ons documenten bezorgd, dan heeft de vertraging door onze eigen update natuurlijk geen effect op jouw aangiftedatum. We registreren je documenten op de datum waarop je ze ons digitaal hebt bezorgd, of via de poststempel. 

Vanaf nu steken we een tandje bij om je dossier zo snel mogelijk bij te werken. Je kan ook terecht in je nieuwe online ziekenfonds Mijn Helan, met je bestaande gebruikersnaam en paswoord. Je volgt er makkelijk op wat de status van je uitkering is. 

Partena en OZ worden Helan

Partena Ziekenfonds en OZ maken deel uit van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. Samen staan we sterker om jou een optimale dienstverlening, snelle en correcte uitbetalingen en een uitgebreid pakket diensten en verzekeringen te blijven garanderen.

Wij communiceren met onze klanten in het Nederlands en in het Frans, afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.

Je hoeft niets te doen. Helan Ziekenfonds neemt je dossier over. Je kan je persoonlijke dossier vanaf 4 januari blijven opvolgen via Mijn Helan, met je vertrouwde login en paswoord.

Ben je nog geen klant? Ontdek hier hoe je klant kan worden: maak een afspraak of sluit makkelijk online aan. 

Neen, op 1/1/2022 bundelen Partena Ziekenfonds en OZ hun krachten onder de naam Helan Ziekenfonds. Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en je blijft zonder onderbreking betrouwbaar verzekerd.

Het adres van Helan Ziekenfonds is Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Natuurlijk kan je ook de bestaande brievenbussen gebruiken. Vanaf 1/1/2022 kan je ook gebruikmaken van alle brievenbussen van Helan Ziekenfonds. Breng steeds een kleefbriefje aan op elk document dat je ons bezorgt. Zo vinden we jouw dossier snel terug.

Ja. En vanaf 1/1/2022 kan je ook gebruikmaken van alle brievenbussen van Helan Ziekenfonds.

Ja, je kan je huidige kleefbriefjes ook na 1/1/2022 blijven gebruiken. Als je voorraad op is, kan je er nieuwe bestellen of afdrukken via Mijn Helan.

Er verandert niets. Je blijft aangesloten bij de zorgkas van de Onafhankelijk Ziekenfondsen.

Zowel Partena Ziekenfonds als OZ Ziekenfonds maken deel uit van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, en hebben geen enkele band met een filosofische of politieke stroming of geloofsovertuiging. Vanaf 1/1/2022 is Helan Ziekenfonds jouw onafhankelijk ziekenfonds.

We zijn twee sterke ziekenfondsen die de krachten én middelen verenigen. En dat willen we doen met een hele nieuwe naam. Een naam die onze visie uitstraalt: helemaal welzijn. Een naam die ons hele aanbod dekt: ziekenfonds, huishoudhulp, thuiszorg en kinderopvang. Een naam waar we best trots op zijn.

Helan is een efficiënt, enthousiast en onafhankelijk ziekenfonds. Reken op ons aanbod op maat van jouw leven: wij bieden jou niet alleen een vlot draaiend ziekenfonds en betaalbare verzekeringen, maar ook kinderopvang, thuiszorg, huishoudhulp, vakantiekampen en een gezondheidsshop. En we zijn altijd bereikbaar. Online, maar ook in het echt. Als jij ons nodig hebt. Helan is er voor iedereen die bewust wil leven.

Ontdek ons volledige aanbod op www.helan.be.

Voordelen en terugbetalingen

Vanaf 1 januari 2022 geniet je de vernieuwde voordelen van Helan Ziekenfonds. Sommige voordelen blijven gelijk, sommige verdwijnen, andere zijn nieuw. We proberen bij Helan het beste van OZ en Partena te verzoenen, aangevuld met voordelen die de spirit van Helan vertegenwoordigen.

Ja, je kan de terugbetaling van je ledenvoordelen bij OZ of Partena nog tot 2 jaar na de prestatiedatum terugvragen.

Op de Helan website en in je online kantoor Mijn Helan vind je nieuwe terugbetalingsformulieren. We aanvaarden evenwel nog steeds de oude Partena- en OZ-formulieren voor kosten uit 2021.

Je kan in Helan Zorgwinkel inderdaad de preventiebonus voor alle gezinsleden samen besteden. Zo kom je aan een hoger bedrag en moet je geen verzendkosten betalen. Als je personen ten laste bij jou staan genoteerd, kan je vlot samen bestellen in de shop. Indien niet, dan kan je niet anders dan apart bestellen.

Partena en OZ zijn officieel Helan sinds 1 januari 2022. Je kan dus van je Helan voordelen gebruik maken voor kosten vanaf die datum. Kosten tot eind 2021 kan je nog tot 2 jaar na datum indienen bij Helan. Ze vallen evenwel nog steeds onder de oude voorwaarden van de Partena- of OZ-voordelen.

We kijken voor de terugbetaling van je voordeel 5 jaar terug in de tijd, te rekenen vanaf de prestatiedatum van de aanvraag, tot terugbetaling. We doen dit om te kijken hoeveel sessies er al hebben plaatsgevonden. Vanaf 1 januari 2022 zal het maximale aantal sessies 150 zijn, en dit voor die 5 jaar.

Nee, je kan alleen een terugbetaling aanvragen voor voordelen van je vorige ziekenfonds.

Ja, de terugbetalingen via het aanvullend voordeel orthodontie lopen gewoon verder door. Je kan terugbetalingen aanvragen tot het plafond van 1.050 euro is bereikt.

Natuurlijk. Ook in 2022 betalen we de kosten van 2021 terug. Die krijg je dan niet meer terugbetaald van Partena of OZ, maar van je nieuw ziekenfonds: Helan Onafhankelijk ziekenfonds.

Je kan je doktersbriefjes droppen in een Helan-brievenbus in je buurt

Stuur je het liever per post op, dan kan dat naar dit adres: Helan Ziekenfonds: Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Ook kosten uit 2021 kan je via dat adres bezorgen. Je kan de terugbetaling nog tot 2 jaar na de prestatiedatum aanvragen.

Vergeet niet om een kleefbriefje te plakken op elk document dat je ons bezorgt. Zo vinden we jouw dossier makkelijk terug en verloopt je terugbetaling sneller en vlotter.

Ja, er verandert niets. Je kan je Europese ziekteverzekeringskaart blijven gebruiken zolang die geldig is. De geldigheidsdatum staat vermeld op je kaart. Is je kaart vervallen en heb je een nieuwe nodig? Vraag een nieuwe aan via Mijn Helan, jouw online ziekenfonds.

Ja, Mediphone Assist blijft onze partner voor medische reisbijstand. Er verandert niets aan jouw dekking in geval van dringende medische hulp in het buitenland.

Ja, Helan Ziekenfonds betaalt je klantenbijdrage: 2 keer per jaar 25 euro.

Shopavita.be wordt op 1 januari Helan Zorgwinkel. Je kan er nog steeds genieten van je ledenkorting.

Ontleen je momenteel al een personenalarmsysteem, dan wijzigt er niets aan je contract en blijven dezelfde voorwaarden en tarieven van toepassing. De dienstverlening van de alarmcentrale blijft ook gewaarborgd.

Ook bij Helan zal je een personenalarmsysteem kunnen huren. Je vindt de voorwaarden en prijzen voor nieuwe contracten op de website.

Het voordeel lidgeld jeugdbeweging bestaat nog , maar je vindt het nu bij het voordeel sportclub, dat op zijn beurt deel uitmaakt van de beweegbonus

Voor het lidgeld kan je nog steeds 25 euro terugkrijgen. Je kan het voordeel evenwel niet combineren met het voordeel sportclub. Je moet dus 1 van beide kiezen.

Vervangingsinkomen

Neen, er verandert niets.

Je kan je getuigschrift van arbeidsongeschiktheid digitaal bezorgen via de website van Helan, of met de post. Het adres van Helan Ziekenfonds is Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.

Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en zorgt ervoor dat je uitkeringsdossier ongewijzigd verder loopt.

Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en zorgt ervoor dat je vervangingsinkomen verder wordt uitbetaald.

Medische akkoorden

Ja, er verandert niets. Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en zorgt ervoor dat je medische akkoord verder loopt.

Ja, er verandert niets. Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en zorgt ervoor dat je medische akkoord verder loopt.

Je kan je aanvraag in coronatijden uitzonderlijk digitaal bezorgen of met de post. Het adres van Helan Ziekenfonds is Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Breng steeds een kleefbriefje aan op elk document dat je ons bezorgt. Zo vinden we jouw dossier snel terug.

Aanvullende verzekeringen

Er verandert niets. Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en zorgt ervoor dat je dossier verder loopt.

Er verandert niets. Helan Ziekenfonds neemt je dossier over en zorgt ervoor dat je verder verzekerd blijft.

Er verandert niets, Helan Ziekenfonds neemt je dossier over, je wachttijd blijft verder lopen.

Natuurlijk. Ook in 2022 betalen we de kosten van 2021 terug. Die krijg je dan niet meer terugbetaald via Partena of OZ, maar via je nieuwe ziekenfonds: Helan onafhankelijk ziekenfonds.

Je kan de terugbetaling digitaal aanvragen via Mijn Helan. Meer info vind je op onze website

Stuur je het liever per post op, dan kan dat naar dit adres: Helan Ziekenfonds: Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Ook kosten uit 2021 kan je via dat adres bezorgen. Je kan de terugbetaling nog tot 3 jaar na de prestatiedatum terugvragen.

Vergeet niet om een kleefbriefje te plakken op elk document dat je ons bezorgt. Zo vinden we jouw dossier makkelijk terug en verloopt je terugbetaling sneller en vlotter.

Natuurlijk. Ook in 2022 betalen we de kosten van 2021 terug. Die krijg je dan niet meer terugbetaald via Partena of OZ, maar via je nieuwe ziekenfonds: Helan onafhankelijk ziekenfonds.

Je kan de terugbetaling digitaal aanvragen via Mijn Helan. Meer info vind je op onze website.

Stuur je het liever per post op, dan kan dat naar dit adres: Helan Ziekenfonds: Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Ook kosten uit 2021 kan je via dat adres bezorgen. Je kan de terugbetaling nog tot 3 jaar na de prestatiedatum terugvragen.

Vergeet niet om een kleefbriefje te plakken op elk document dat je ons bezorgt. Zo vinden we jouw dossier makkelijk terug en verloopt je terugbetaling sneller en vlotter.

Factuur

Je klantenbijdrage stijgt met iets meer dan 2 %. De stijging is eigenlijk geen premieverhoging, maar een noodzakelijke indexering. In ruil voor je bijdrage ben je bij Helan goed verzekerd en geniet je van heel wat voordelen.

Vanaf 1/1/2022 bedraagt de ziekenfondsbijdrage 8,75 euro per titularis per maand (105 euro per jaar). Hiervoor krijg je een aantrekkelijk pakket voordelen en diensten. Je kan ervoor kiezen om dit 1 keer per jaar via overschrijving te betalen of periodiek via domiciliëring.

Helan Ziekenfonds neemt het SEPA-mandaatnummer van jouw Europese domiciliëring automatisch over. Wij regelen alles rechtstreeks met de bank. In januari ontvang je een brief met het overzicht van de bijdragen die Helan Ziekenfonds zal innen en op welke data dit gebeurt.

Ben je klant van OZ: Bij het innen van de premies via domiciliëring gebruiken we voor Helan vanaf 2022 een ander rekeningnummer: BE71 4487 6464 8169. Je hoeft niets te ondernemen. Dit wordt automatisch aangepast.

Klant van Partena?

  • Je ontvangt de factuur voor de ziekenfondsbijdragen en je extra verzekeringen in de loop van december.
  • Eind december ontvang je een brief met het overzicht van de bijdragen die Helan Ziekenfonds zal innen en op welke data dit gebeurt.
  • In februari volgt de factuur van de Zorgkas.


Ben je klant van OZ?

  • We maken de Helan-factuur voor jou pas aan in januari en versturen ze ten vroegste in de tweede helft van januari.
  • De domiciliëringen voor Helan houden we pas vanaf februari af. Betaal je maandelijks via domiciliëring, dan zal je in februari dus ineens een afhouding krijgen voor de maanden januari én februari.
  • Heb je een extra verzekering? Vanaf 2022 krijg je 1 factuur per verzekering.

Ja, je ziekenfondsbijdragen moeten voortaan betaald worden op het rekeningnummer van Helan Ziekenfonds. Je vindt alle nodige info hierover op je factuur voor de bijdragen 2022, zodat je dit makkelijk kan aanpassen bij het online bankieren.

  • Ben je klant van OZ: je betaalt vanaf nu op het rekeningnummer: BE71 4487 6464 8169. Je vindt alle info op je eerste factuur van 2022.
  • Ben je klant van Partena: voor jou verandert het rekeningnummer niet.

Uitleendienst

Bekijk ons aanbod, huurprijzen en voorwaarden in de Helan Zorgwinkel. Om een bestelling voor uitleenmateriaal te plaatsen vul je het formulier in, of stuur je een mail naar uitleendienst@helan.be. Liever telefonisch je bestelling plaatsen? Bel T. 02 218 22 22.

Als je verder wil huren, hoef je hiervoor niks te doen. Je contract loopt gewoon door.  

Heb je het materiaal niet langer nodig? Onze uitleendienst haalt het materiaal graag terug bij jou op. Vul het aanvraagformulier in op onze website. 

Online-service

MijnPartena en MijnOZ worden Mijn Helan. Vanaf 4 januari kan je je online ziekenfonds gebruiken. Je online kantoor ziet er anders uit, maar je zal dezelfde functies gebruiken als voorheen. Je kan ook makkelijk inloggen met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Als je toch je gebruikersnaam moet wijzigen, dan brengen we jou persoonlijk op de hoogte.

Je kan je aanmelden op Mijn Helan met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord dat je gebruikte in MijnOZ of MijnPartena. Als je toch je gebruikersnaam moet wijzigen, dan brengen we jou persoonlijk op de hoogte.

Ongeveer 2.500 klanten hebben zowel een account van Mijn Partena als van Mijn OZ. Het account waarop ze het laatst aangemeld zijn, zal actief blijven. Rond 6/1/2022 zullen wij die klanten hierover informeren.

De MijnPartena App krijgt een nieuwe naam, Mijn Helan App, en wordt in een nieuw jasje gestoken. Functioneel en structureel wijzigt er niets. Vanaf 4/1/2022 zullen ook alle OZ-klanten kunnen gebruikt maken van deze App. Ze kunnen zich aanmelden met hun oude MijnOZ logingegevens, of als men nog geen MijnOZ account heeft, door een Mijn Helan account aan te maken.