Ziekenhuisopname in het buitenland

Ben je in het buitenland en word je gepland of ongepland opgenomen in het ziekenhuis? Op deze pagina bundelen we alle informatie die je nodig hebt. 

Geplande ziekenhuisopname

Ga je naar het buitenland voor een vooraf geplande ziekenhuisopname met minimum één overnachting? Dan heb je hiervoor altijd een medisch akkoord nodig. We raden aan om op voorhand contact op te nemen met ons, zo weet je op welke terugbetaling en ondersteuning je recht zal hebben.

Goedkeuring aanvragen

Niet-geplande of dringende ziekenhuisopname

Word je onverwacht opgenomen in het ziekenhuis terwijl je in het buitenland bent? Dan zijn er een aantal zaken goed om te weten. We informeren je hieronder over de belangrijkste dingen.

Mediphone Assist

Word je opgenomen in het ziekenhuis buiten België? Bel dan binnen de 48 uur naar het nummer T. +32 (0)2 778 94 94. Het nummer is 24/24 bereikbaar. Mediphone Assist is onze rechtsbijstandscentrale en zorgt onder meer voor deskundig medisch advies in je eigen taal, geneeesmiddelen en andere nodige documenten.

Meer over Mediphone Assist

Europese Ziekteverzekeringskaart

Wanneer je wordt opgenomen in een openbaar ziekenhuis moet je je Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK) voorleggen aan het ziekenhuis. Je betaalt enkel je persoonlijk aandeel.

Wanneer je wordt opgenomen in een privéziekenhuis betaal je de volledige factuur ter plaatse.

Meer over EZVK

Nodige documenten in het buitenland

Niet elk land vereist de zelfde documenten bij een ziekenhuisopname. In onze handige tool kan je per land te weten komen welke documenten je zeker moet meenemen of welke administratie je op voorhand moet regelen.

Meer over documenten buitenland

Terugbetaling aanvragen

Eens je terug in België bent, breng je je ziekenfonds op de hoogte van de gemaakte kosten in het buitenland. Onze dienst Dringende Zorgen in het Buitenland handelt je terugbetalingsaanvraag af.

Opgelet: niet alle zorgen worden vergoed. Raadpleeg ons overzicht of neem contact op met onze klantenadviseurs bij twijfel.

Vraag je terugbetaling aan

Dekking vanuit je hospitalisatieverzekering

Ben je aangesloten bij een hospitalisatieverzekering van Helan? In bepaalde gevallen krijg je hiervoor nog een tussenkomst:

  • Dagopname: hiervoor is geen terugbetaling van je hospitalisatieverzekering voorzien
  • Meerdaagse opname: hiervoor krijg je bij Hospitalia een tussenkomst van maximaal 200 euro per dag en voor Hospitalia Medium en Plus een tussenkomst van maximaal 360 euro per dag.
    • Dit na een eventuele tussenkomst vanuit de verplichte verzekering
    • De duur is beperkt tot het aantal opnamedagen of is beperkt in een aantal specifieke diensten (zoals psychiatrie, raadpleeg hiervoor de voorwaarden)

Opgelet: voor vooraf bestaande ziektes of aandoeningen wordt de tegemoetkoming beperkt bij eenpersoonskamers. De aangerekende supplementen worden niet gedekt.

Je EZVK altijd op zak via de app van Mijn Helan

Via de Mijn Helan-app heb je altijd een digitale versie van je Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK) op zak. Download de app, meld je aan en klik op 'reisdocumenten aanvragen'. Via de knop 'Klik hier voor je digitale kaart' zie je je EZVK meteen verschijnen in de app.

hospitalisatieverzekering Hospitalia

Helemaal gerust met Hospitalia

Lig niet wakker van hoge ziekenhuisfacturen. Onze hospitalisatieverzekeringen zorgen dat je goed beschermd bent. Kies de verzekering die bij je past uit onze 3 formules.

Ontdek onze hospitalisatieverzekeringen