Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Meld je arbeidsongeschiktheid en vraag meteen ook je uitkering aan. Tijdens het eerste jaar arbeidsongeschiktheid ontvang je de uitkering voor primaire arbeidsongeschiktheid. Vanaf het tweede jaar krijg je het statuut "invaliditeit" en dus een invaliditeitsuitkering. De regels zijn anders voor werknemers, werklozen en zelfstandigen.
Als werknemer kan je een ziekte-uitkering ontvangen na de periode van gewaarborgd loon. Als werkloze kan je vanaf de eerste dag van je arbeidsongeschiktheid een uitkering ontvangen. Als zelfstandige kan je vanaf de eerste dag van je arbeidsongeschiktheid een uitkering ontvangen als je meer dan 7 dagen ziek bent. Doe hiervoor een aanvraag via een aangifte van arbeidsongeschiktheid.
Geef je arbeidsongeschiktheid aan binnen de 8 kalenderdagen na het begin van je arbeidsongeschiktheid, of voor het einde van je periode van gewaarborgd loon. Stel de aangifte niet uit. Zo vermijd je een financiële sanctie. Lees meer over de aangiftetermijn.
Je eerste uitkering wordt gestort ongeveer 45 dagen nadat we je getuigschrift ontvangen. Voorwaarde is wel dat we alle nodige documenten correct ingevuld ontvangen binnen de 30 dagen.
Download het gewone getuigschrift van arbeidsongeschiktheid of het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid wegens het coronavirus. Laat het invullen door je behandelende arts en bezorg het ons tijdig digitaal.
Heb je geen getuigschrift van arbeidsongeschiktheid bij de hand?
Vraag je arts om zelf een medisch getuigschrift (ook formulier 'vertrouwelijk' genoemd) op te maken met de nodige gegevens:
Werknemers en werklozen:
Vul je inlichtingenblad in via Mijn Helan. Doe dit meteen, zo kunnen we je dossier sneller verwerken.
Zelfstandigen:
Het ziekenfonds vraagt je om een aantal documenten in te vullen:
De adviserende arts van het ziekenfonds moet eerst je arbeidsongeschiktheid erkennen.
Van zodra je arbeidsongeschiktheid erkend is, bevestigen we dit met een brief. Als je in aanmerking komt voor een uitkering, staat het dagbedrag van je uitkering vermeld in de brief.
Later kan de adviserende arts je eventueel uitnodigen voor een controleonderzoek.
Vanaf het tweede jaar krijg je het statuut 'invaliditeit' en dus een invaliditeitsuitkering. 'Invaliditeit' is een term om te benoemen dat je langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt bent. Dit heeft niets te maken met een handicap of beperking. Ook de invaliditeitsuitkering wordt uitbetaald door je ziekenfonds.
Het bedrag van je invaliditeitsuitkering hangt af van je laatste brutoloon en je gezinstoestand:
Ben je langdurig ziek, dan kan je ziekenfonds je 1 keer per jaar de inhaalpremie uitkeren, bovenop je invaliditeitsuitkering. Dit noemen we ook wel het 'vakantiegeld voor invaliden'. De premie volgt de gezondheidsindex en is een forfaitair bedrag.
De invaliditeitsuitkering voor zelfstandigen is een vast forfaitair dagbedrag. Hoeveel de uitkering bedraagt, hangt af van je gezinstoestand, en van het feit of je al dan niet je bedrijf stopzet.
Ben je arbeidsongeschikt en heb je hulp nodig van anderen? Dan heb je misschien recht op het extra forfaitair bedrag 'hulp van derden'. Hoe vraag je hulp van derden aan? Wie komt in aanmerking voor hulp van derden? En wat met je belastingaangifte?
Ben je werknemer, werkloos of zelfstandig? Duid hieronder je situatie aan en kijk wanneer je uitkering betaald wordt. Opgelet, deze kalender is pas geldig nadat je een eerste uitkering ontvangen hebt. De datum van uitbetaling verschilt ook al naargelang je minder dan 1 jaar of langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt bent.
Bekijk op de kalender op welke dag we jouw vervangingsinkomen overmaken aan je bank. Afhankelijk van je bank kan het enkele dagen duren voordat het bedrag op je rekening staat. Je ontvangt een e-mail van zodra we de betaling overmaken. Het uur waarop je deze e-mail ontvangt kan verschillen voor elke betaling. Duid in je profiel op Mijn Helan aan of je een e-mail wilt ontvangen.
Duid jouw situatie aan
Zowel de primaire arbeidsongeschiktheidsuitkering als de invaliditeitsuitkering is een vervangingsinkomen. Je moet je vervangingsinkomen aangeven bij de jaarlijkse belastingaangifte.
Wil je weten of alles in orde is voor de uitbetaling van je ziekte-uitkering? Bekijk het in Mijn Helan. Volg daar de status van je dossier en zie meteen of er een uitkering werd gestort.