Ouder worden

Tips om mobiliteit bij ouderen te stimuleren

Een verminderde mobiliteit heeft impact op zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid, zeker bij ouderen. Het stimuleren of verbeteren van de mobiliteit heeft dan ook meer dan 1 voordeel. We verzamelden 4 tips om je mobiliteit te verbeteren.

Tip 1: Blijf in beweging

Ouderen voelen vaak een drempel om meer te bewegen. Ze beperken daardoor hun beweging, of vermijden het zelfs. Nochtans is het belangrijk om te blijven bewegen. Het verbetert bovendien automatisch de mobiliteit.  Het vermijden of beperken van beweging zal de mobiliteit achteruit doen gaan, en maakt de drempel om weer meer te bewegen, nog groter. 

Merk je dat jij of iemand die je kent beweging vermijdt of beperkt? Met de juiste begeleiding kun je een plan opstellen om dat te verbeteren. Denk aan eenvoudige oefeningen, zoals opstaan uit een stoel. Door deze oefening 8 tot 12 keer na elkaar uit te voeren activeer je de beenspieren. Dat draagt bij aan het verbeteren van de mobiliteit. Gaat dit vlot, dan kunnen de oefeningen worden uitgebreid of zwaarder worden gemaakt. Langzaam zal de drempel om te bewegen vervagen, of zelfs verdwijnen. 

Tip 2: De juiste voeding 

Ook dit is natuurlijk een tip die voor alle leeftijden geldt: eet gezond en gevarieerd. Maar op latere leeftijd is het extra belangrijk. Door gevarieerd te eten krijg je verschillende voedingsstoffen binnen die mee bijdragen aan gezonde botten en sterke spieren. Het is daarom goed om kritisch naar je huidige eetpatroon te kijken en hier eventueel op bij te sturen. De voedingsdriehoek is een handige leidraad om je eetpatroon te toetsen. Stel jezelf de volgende vraag: komt mijn huidige eetpatroon overeen of zijn er aanpassingen nodig?

Naast een gevarieerd eetpatroon is het als oudere belangrijk om de vitamine D op peil te houden. Vitamine D draagt namelijk bij aan de botkwaliteit, spierkracht en balans. Voldoende vitamine D kan een positieve invloed hebben op de mobiliteit. Wist je dat je op latere leeftijd vaak vitamine D moet bij slikken? Dit komt omdat je meer nodig hebt dan je uit het zonlicht en voeding kan halen. Je kunt dit eenvoudig op peil houden met behulp van supplementen.

Tip 3: Ondersteuning met hulpmiddelen

Aanpassingen in huis kunnen de mobiliteit van ouderen ondersteunen. Een eenvoudige oplossing is bijvoorbeeld het plaatsen van beugels. De beugels kun je monteren in de badkamer en het toilet om meer zekerheid te geven. Ook helpt het bij het maken van meer gecontroleerde bewegingen. De kans op blessures of vallen wordt hiermee beperkt. 

Woon je in een woning met meerdere verdiepingen en ben je minder goed ter been? Dan is een traplift wellicht een verstandige keus. Hierdoor kun je op latere leeftijd nog steeds vrij bewegen in de woning met een verlaagd risico op vallen. De kosten voor een traplift hangen af van de woonsituatie. Daarnaast heb je misschien recht op een subsidie voor een traplift. Bekijk daarom goed de verschillende mogelijkheden. 
Als Helan-lid krijg je bovendien een voordeel bij Helan Zorgwinkel, bij aankoop van een traplift bij Otolift.
Lees hier meer over dit aanbod.

Tip 4: Voorzorgsmaatregelen

Naast het installeren van de verschillende hulpmiddelen is het ook goed om een veilig huis te creëren. Het gevaar om te vallen kan soms in een klein hoekje zitten. Door een aantal simpele aanpassingen verminder je het risico. Begin bijvoorbeeld met het vrij maken van de gangen in het huis of appartement. Denk aan tapijtjes waarover je kan struikelen, maar ook aan schoenen of andere spullen die in de weg liggen. Wat mensen vaak ook vergeten zijn kabels die net niet voldoende zijn weggewerkt, let hier dus op. Neem even jouw woonsituatie onder de loep, en pas aan waar nodig.

Deel dit artikel

Verder lezen

Valpreventie: verklein het valrisico drastisch met deze tips

Wist je dat 65-plussers 10 keer meer kans maken om te vallen dan om een verkeersongeluk mee te maken? En dat een op de drie 65-plussers minstens een keer per jaar valt? De gevolgen zijn dikwijls zowel fysiek als mentaal zwaar. Daarbovenop verzeilt men na een valpartij vaak op de spoeddienst, met hoge rekeningen als resultaat.

Waarom is valpreventie zo belangrijk?

Valincidenten thuis kunnen voorkomen worden. Valpreventie maakt dat je het risico op vallen verkleint. We laten Annelies Duhamel aan het woord, ergotherapeute van Helan voor regio West-Vlaanderen. Zij legt uit wat de rol is van een ergotherapeute en geeft belangrijke tips om valpartijen met ernstige gevolgen te voorkomen.

5 toegankelijke parels om te ontdekken

Van gekende trekpleisters tot verborgen parels. Ook als je mobiliteit beperkt is, valt er heel wat te beleven in eigen land. Genieten van natuur, cultuur en goed gezelschap? Ontdek onze top 5 van toegankelijke plaatsen en trek eropuit.

5 toegankelijke uitstapjes voor wie minder mobiel is

Blijven bewegen draagt bij aan je gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Ook als je mobiliteit beperkt is, is er nog heel wat mogelijk. Zeker met de gepaste hulpmiddelen. En daar helpen we je graag bij. Want Helan is helemaal welzijn en daar hoort maximaal genieten van het leven, in en buiten je eigen thuis, helemaal bij. Met aangepaste activiteiten en fijne, toegankelijke, uitstappen stimuleer je jezelf om je mobiliteit te verbeteren.