Slaapadvies

Een goede nachtrust is belangrijk voor een goede gezondheid. Toch kampen heel wat Belgen met slaapproblemen. Gelukkig kan je zelf al met enkele praktische stappen jouw slaap verbeteren. Wij helpen je met de slaap uit je dromen. 

Slaap jij wel lekker? 

Iedereen heeft slaap nodig. En we doen het allemaal. Maar niet voor iedereen gaat dat zonder problemen. Een goede nachtrust hoort bij een gezonde leefstijl. Maar hoe ziet een gezonde slaap er uit? 

Een gezonde slaap bestaat uit:

Slaapvolume

Een volwassene heeft gemiddeld per nacht 7 tot 9 uur slaap nodig.

Icon

Slaapkwaliteit

Word je moe wakker? Dan heeft je lichaam zich niet kunnen herstellen tijdens je slaap.

Icon

Slaap-waakritme

Een regelmatig slaap-waakritme dat zoveel mogelijk past bij jouw bioritme is ook een belangrijke pijler van herstellende slaap.

Icon

Deconnectie en slaap

Gun jezelf elke avond een echt rustmoment en verwerk je dag bewust voor je gaat slapen.

Icon

Slaperigheid overdag

Slaperigheid overdag kan verschillende oorzaken hebben en staat dikwijls in verband met slaapstoornissen zoals slaapapneu (adempauzen doen tijdens uw slaap), slaaptekort of nachtelijke gedrags- of bewegingsstoornissen.

Icon

Slaaphacks van Helan

Hoe kan je ervoor zorgen dat je elke nacht voldoende én kwalitatief slaapt? 

  • Zorg voor regelmaat in je slaapritme: Regelmaat is belangrijk voor je slaap. Dat betekent dat je elke dat rond hetzelfde tijdstip gaat slapen en ontwaakt. Ook in het weekend. Zo help je jouw biologische klok om je slaap-waakcyclus te reguleren. Een keertje afwijken van je ritme kan geen kwaad. Kruip eens wat vroeger in bed of blijf lekker lang liggen om je slaaptekort in te halen. Maar te vaak je ritme omgooien is geen goed idee. Dat kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen en zelfs gezondheidsklachten. Voorkomen is beter dan genezen. 
  • Daglicht is jouw trouwe bondgenoot:  Daglicht heeft een positief effect op je slaaphormoon melatonine, dat jou helpt in slaap te vallen. Hoe meer daglicht je overdag krijgt, hoe beter je 's nachts slaapt. Probeer elke dag minstens een uurtje buiten te zijn. Vooral in de ochtend.

  • Gezond eten is gezond slapenWat je eet, heeft ook invloed op je slaap.

  • Lig niet wakker door stress: Stress is een grote vijand van goede slaap. Probeer je hoofd leeg te maken voor je gaat slapen. Dat kan bijvoorbeeld door te letten op je ademenhaling en enkele buikademhalingen uit te voeren.

  • Gebruik je verbeeldingEen andere techniek om in slaap te vallen is om je verbeelding te gebruiken. Je kan je bijvoorbeeld een rustgevende plek voorstellen, zoals een strand, een bos of een berg. Die ontspannende beelden verminderen de activiteit in overactieve hersengebieden, die ervoor zorgen dat je wakker ligt. Daardoor val je sneller in slaap.

  • Deconnecteer voor je gaat slapen.

Test je kennis over slaap

Ken jij de geheimen van een goede nachtrust? Ontdek de 11 feiten en fabels over een gezonde slaap. 

Doe de test

Helan-voordelen

Wil je je slaapgezondheid aanpakken? Helan helpt je een handje!

Slaaptherapie

Slaap je slecht? Je kan geholpen worden. Ga gerust langs in een slaapcentrum of slaapkliniek. Helan betaalt je 100 euro terug. Ook de behandeling van slaapapneu komt in aanmerking.

Meer over dit voordeel

Slaapaanbod bij Helan Zorgwinkel

Helan Zorgwinkel helpt je aan kwalitatief slaapmateriaal tegen een voordelige ledenprijs. Als klant van Helan ziekenfonds krijg je steeds 10% korting op het assortiment.
 

Ontdek het slaapmateriaal

Korting op een mindfullnesstraining

Pak je stress en slapeloosheid aan met mindfulness. Een mindfulnesstraining kan je helpen om heel wat problemen aan te pakken. Leden van Helan Ziekenfonds krijgen 50 euro korting voor een mindfulnesstraining georganiseerd door Mindful Me. 

Meer over dit voordeel

Zin in meer?

Blog

Slaaptips en -technieken die echt helpen

Voel je je niet uitgerust ’s ochtends? Pieker je ‘s nachts door over je dierbaren of nemen je angsten grotere proporties aan in het donker? Wie vlot uiltjes wilt vangen, moet een paar voorschriften ter harte nemen. Wil je niet onnodig lang liggen woelen onder het dons? Houd dan rekening met de volgende slaaptips!

Blog

Tijd om slaappillen aan de kant te schuiven

Nachtrust is een van de belangrijkste pijlers voor een goede gezondheid. Slaap versterkt je weerstand, verbetert je prestatievermogen en je bouwt er nieuwe energie mee op. Toch kampt 1 op 3 Belgen met acute slaapproblemen en slaapt 1 op 10 zelfs chronisch slecht. Velen grijpen naar slaappillen en dat is niet zonder gevaar.

Blog

Hoe kan je slapeloosheid vermijden? 5 tips!

Je kunt de slaap niet vatten ook al ben je doodmoe? Je wilt graag slapen maar eens je in bed ligt, ben je klaarwakker? Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem.

Blog

Slaaptips voor pubers

Pubers die laat naar bed gaan en in het weekend tot ‘s middags blijven slapen, een gedrag waaraan veel ouders zich ergeren. Waarom hebben pubers nu zoveel slaap nodig? De reden voor dit slaapgedrag is niet wat je zou verwachten. Kom het hieronder te weten!

Neem een kijkje tussen de gratis webinars

Webinar de kracht van slapen

De kracht van slapen

In dit webinar van Dr. Inge Declercq krijg je een massa inzichten over kwaliteitsvol slapen, stress-verminderen en over gezond leven.

Webinar 'deconnecteren van je werk, hoe doe je dat'

Webinar 'deconnecteren van je werk, hoe doe je dat'

Je losmaken van je werk verhoogt je welzijn. Maar ‘deconnecteren’ is gemakkelijker gezegd dan gedaan. In dit webinar krijg je tips en tricks.