Alles wat je moet weten over een hospitalisatieverzekering
Een hospitalisatieverzekering is een extra verzekering die je neemt naast je lidmaatschap bij een ziekenfonds. Het ziekenfonds betaalt al een deel van de kosten van je ziekenhuisopname terug. Maar niet alles. Een hospitalisatieverzekering zorgt ervoor dat die kosten wel gedekt worden.
Opgelet: niet alle ziekenhuisopnames zijn gedekt vanuit het ziekenfonds. Als de opname niet gedekt is door de verplichte ziekteverzekering, krijg je ook geen terugbetaling via je hospitalisatieverzekering.
Wat is een hospitalisatieverzekering?
Een hospitalisatieverzekering is een aanvullende verzekering voor ziekenhuiskosten. Omdat de wettelijke ziekteverzekering niet alle kosten dekt bij een ziekenhuisopname, lopen de kosten voor je persoonlijke rekening snel op.
Een goede hospitalisatieverzekering beschermt jezelf en je gezin tegen die extra kosten. Het is belangrijk om tijdig aan te sluiten bij een hospitalisatieverzekering. Want vanaf je aansluiting geldt een algemene wachttijd van 6 maanden.
Wat is het verschil tussen het ziekenfonds en een hospitalisatieverzekering?
Een aansluiting bij een ziekenfonds (ook wel bekend als mutualiteit of verplichte ziekteverzekering) is in België wettelijk verplicht en dekt een deel van de kosten voor medische zorg, zoals doktersbezoeken, medicatie en ziekenhuisopnames. De hospitalisatieverzekering biedt daarbovenop extra bescherming bij een ziekenhuisopname. Ze vergoedt kosten die de ziekteverzekering niet volledig dekt, zoals verblijf in een eenpersoonskamer, medische nazorg en extra behandelingen. De verplichte ziekteverzekering is basiszorg, terwijl de hospitalisatieverzekering zorgt voor uitgebreide financiële bescherming bij een opname.
Waarom kiezen voor een hospitalisatieverzekering?
- Dekking voor niet-terugbetaalde producten
- Ook voor ernstige ziekten en langdurige zorg beschermd
- Vermijd hoge ziekenhuiskosten
- Focus op herstel, vrij van financiële zorgen
Wat dekt een hospitalisatieverzekering?
Bij de hospitalisatieverzekering Hospitalia kan je kiezen tussen 3 formules. Welke formule je kiest, hangt af van je persoonlijke situatie. Zo zijn er verschillen in de dekking bij de voor- en nazorg, de kamer- en ereloonsupplementen en Hospitalia Assist.
Bekijk in detail wat je mag verwachten van de 3 formules.
Wat zijn de voorwaarden?
Aan een hospitalisatieverzekering zijn enkele voorwaarden verbonden. Zo moet je voor een bepaalde periode aangesloten zijn, voordat je kan genieten van terugbetalingen vanuit je verzekering. Dit heet de wachttijd. Verder kan er ook een leeftijdsbeperking zijn. Dit houdt in dat je niet meer op elke leeftijd kan instappen in een bepaalde verzekering. Verder dien je klant te zijn bij Helan Ziekenfonds om aan te sluiten bij één van onze verzekeringen.
Lees meer over de voorwaarden en wachttijd
Wanneer kan je een hospitalisatieverzekering gebruiken?
Ontdek het in ons gratis e-book.
Wat kost een hospitalisatieverzekering?
De prijs van een hospitalisatieverzekering hangt af van verschillende factoren. Enerzijds bepaalt de dekking de kostprijs. Hoe hoger de dekking, hoe duurder de verzekering. Anderzijds speelt leeftijd ook een rol. Hoe eerder je instapt bij een hospitalisatieverzekering, hoe lager de tarieven liggen. Raadpleeg onze handige prijzentabel om te kijken hoeveel een hospitalisatieverzekering voor jou en je gezin kost.
Hoe kan je aansluiten?
Je kan op verschillende manieren aansluiten bij een hospitalisatieverzekering. Online, op papier of via een afspraak met één van onze adviseurs. Tijdens de aansluiting vul je een aansluitingsformulier en medische vragenlijst in en onderteken je beide documenten.
Praktische vragen bij specifieke situaties
- Waarom stijgt je premie plots sneller vanaf een bepaalde leeftijd?
- Waarom is een hospitalisatieverzekering ook voor zelfstandigen nodig?
- Kan je nog een hospitalisatieverzekering afsluiten tijdens je zwangerschap?
- Wat als je een hospitalisatieverzekering via je werkgever krijgt en je bij je werkgever stopt?
- Wat is een collectieve hospitalisatieverzekering?
- Wat met je hospitalisatieverzekering na je pensioen?
- Hoe verwijder je je kind uit je gezinsverzekering?
Nood aan advies of begeleiding?
Heb je een vraag over onze formules, de dekking of de prijs? We helpen je graag! Je kan onze klantenadviseurs contacteren via verschillende kanalen. Samen bekijken we jouw vraag of situatie.
Ontdek meer over onze verzekeringen
- Hospitalisatieverzekering prijs
- Hospitalisatieverzekering wat dekt het
- Hospitalisatieverzekering niet gedekt
- Hospitalatisatieverzekering beperking
- Hospitalatisatieverzekering buitenland
- Hospitalatisatieverzekering dekking veranderen
- Hospitalisatieverzekering franchise
- Hospitalisatieverzekering ereloonsupplementen
- Hospitalisatieverzekering kamerkeuze
- Tandverzekering prijs
- Tandverzekering wat dekt het
- Tandverzekering niet gedekt
- Tandverzekering jaarlijkse controle tandarts
- Hospitalisatieverzekering bevalling
- Hospitalisatieverzekering zwangerschap
- Hospitalisatieverzekering voor en nazorg
- Hospitalisatieverzekering ambulante zorgen
- Hospitalisatieverzekering daghospitalisatie
- Tandverzekering kanker
- Tandverzekering ongeval
- Tandverzekering implantaat
- Tandverzekering prothese
- Tandverzekering beugel
- Tandverzekering nachtbeugel
- Tandverzekering linguale beugel
- Tandverzekering volwassenenbeugel
- Hospitalisatieverzekering kiezen
- Hospitalisatieverzekering verplicht
- Hospitalisatieverzekering wachttijd
- Hospitalisatieverzekering wanneer nodig
- Hospitalisatieverzekering leeftijdsbeperking
- Hospitalisatieverzekering medische vragenlijst
- Hospitalisatieverzekering stopzetten
- Tandverzekering verplicht
- Tandverzekering wachttijd
- Tandverzekering stopzetten
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.