Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Ziekenfondsen gebruiken de term ‘ambulante zorg’ regelmatig. Maar wat is ambulante zorg nu juist? Hieronder lees je wat ambulante zorg is, wat het verschil is tussen ambulante zorg en een daghospitalisatie en wanneer je een terugbetaling krijgt voor ambulante kosten.
Met ambulante zorg bedoelen we medische kosten waarvoor geen hospitalisatie nodig is. Denk aan medicatie, de aanschaf van een bril of lenzen of een bezoek aan de kinesist.
Voor kleine ingrepen zoals de behandeling van spataders, het trekken van wijsheidstanden of een kijkoperatie word je vaak een paar uur of een dag in het ziekenhuis opgenomen. Is het niet nodig dat je in het ziekenhuis overnacht? In dat geval spreken we van daghospitalisatie.
Daghospitalisatie is niet hetzelfde als ambulante zorg (die je ook in het ziekenhuis kan krijgen). De kosten van een daghospitalisatie krijg je grotendeels terugbetaald als je een hospitalisatieverzekering hebt.
Ambulante kosten in het ziekenhuis worden enkel terugbetaald via je hospitalisatieverzekering als er een verband is met een recente ziekenhuisopname. Stel: je kind valt en wordt naar de spoeddienst van het ziekenhuis gebracht om de wonde te verzorgen. Je kind kan na verzorging terug naar huis en moet niet in het ziekenhuis opgenomen worden. De kosten voor de verzorging en het eventueel vervoer via de ziekenwagen vallen dan onder de noemer 'ambulante zorg', want er is geen ziekenhuisopname.
Ontdek het in ons gratis e-book.
Bepaalde zorgen kunnen wel gedekt worden door je hospitalisatieverzekering, als ze gelinkt zijn aan een ziekenhuisopname. Deze zorgen worden voor- en nazorgen genoemd: de zorgen die je voor en na een ziekenhuisopname krijgt. De medische kosten kunnen terugbetaald worden als voor- en nazorg indien:
Heb je een vraag over onze Hospitalia-formules, de dekking of de prijs? Ben je niet zeker of een kost terugbetaald wordt via je hospitalisatieverzekering? We helpen je met veel plezier. Contacteer onze klantenadviseurs via verschillende kanalen. Samen bekijken we je vraag.