Fit in je hoofd

Reken af met eenzaamheid en ga voor samenhorigheid

Word je door eenzaamheid getroffen? Helaas is het een keiharde realiteit, want bijna de helft van alle Belgen voelt zich eenzaam.

Ken jij iemand die nood heeft aan een knuffel of iemand mist? We moeten hier soms even bij stil staan en met z’n allen ons steentje bij te dragen om meer verbondenheid te creëren. 

Kleine en grote tips om meteen mee aan de slag te gaan

Een mooi gebaar!

  • Nodig eens je buurvrouw/buurman uit: een heerlijk kopje koffie (mét gebakje …) maakt meteen de tongen los!
     
  • Maak af en toe een vriendelijk praatje op de oprit, het terras of in de tuin.
     
  • Of bied een luisterend oor.
     
  • Stuur een hartverwarmende boodschap via een kaartje, brief of mailtje.
     
  • Bied aan dat je voor vervoer kan zorgen: bij een familie- of ziekenhuisbezoek.
     
  • Vraag iemand mee voor een wandeling: mensen praten vaak makkelijker als ze in beweging zijn.
     
  • Geef eens een bosje bloemen (mag uit je eigen tuin zijn!).
     
  • Weet dat mensen buiten een groep kunnen vallen: betrek hen erbij.
     
  • Volg het tempo van de ander: voor ouderen en mensen met beperkte energie gaan zaken vaak te vlug. Geniet van de onthaasting in plaats van ze te verbijten.

Een kleine moeite ...

  • Help bij een kleine klus in huis én maak daarna tijd voor een praatje (zie puntje 1, koffie!).
     
  • Bied een helpende hand aan als je weet dat iemand ziek is. Je mag gerust meerdere personen optrommelen. Vele handen maken ...
     
  • Zet de vuilniszak of -container buiten voor de buurvrouw / buurman.
     
  • Trek samen naar de sportclub, bowling, fitness, natuurvereniging, een concert, bingo, een kaartnamiddag …: wie zich engageert in een vereniging of club, aan vrijwilligerswerk doet of maandelijks deelneemt aan culturele activiteiten, voelt zich duidelijk gelukkiger

Een beetje meer ambitie.

  • Vorm een ‘open huis’: nodig enkele mensen uit en zet een eetclubje, spelletjesclub, knutselclub, wijnclub, muziekclub … op.
     
  • Organiseer een straatfeest: nodig uiteraard ook eenzame mensen uit en breng hen in contact met individuen of koppels met dezelfde interesses.

Door iets te doen voor een ander, voelt iemand die eenzaam is zich waardevol.

  • Vraag om tips voor je eigen tuin.
     
  • Vraag om planten water te geven of de postbus leeg te maken als je weg bent. En geef nadien een klein cadeautje.

Helan Luisterlijn: gratis consultaties bij erkende psychologen.

Nood aan een goede babbel? Wil je graag eens van gedachten wisselen? Of gewoon eens je hart uitstorten? Wie het nummer 0800 88 0 81 belt, krijgt een erkend klinisch psycholoog aan de lijn. Per jaar heb je als Helan-lid recht op een aantal gratis gesprekken van 45 minuten tot een uur. 

Het eerste gesprek is een intakegesprek, nadien beslist de psycholoog of er verdere telefonische gesprekken worden ingepland of er doorverwezen moet worden. 
Nog belangrijk om te weten:

  • Bellen kan van maandag tot vrijdag tussen 08:00 uur en 21:00 uur.
     
  • Geen wachtrijen ...
     
  • De Luisterlijn werkt onafhankelijk van het ziekenfonds en houdt zich strikt aan het beroepsgeheim. 

Deel dit artikel

Verder lezen

Hoe omgaan met eenzaamheid? Tips van onze zorgverleners

Bijna de helft van de Belgen voelt zich "soms tot altijd" eenzaam. Best een hoog cijfer. Van waar komt die massale eenzaamheid? Is het een nieuw fenomeen of is eenzaamheid van alle tijden? En hoe ervaren vooral oudere personen eenzaamheid? Lees meer over eenzaamheid en ontdek de tips van onze eigen zorgverleners van Helan Thuiszorg.

05 oktober

Gratis webinar: Werken aan mentale veerkracht

Je job, je gezin, je hobby en allerlei sociale verplichtingen. Ben jij ook op zoek naar meer evenwicht en balans in je leven? Laat je inspireren tijdens deze interactieve lezing van Björn Prins.

Gratis webinar: Stop met musturberen

Jezelf te veel druk op leggen. Vinden dat je bepaalde dingen moet doen. Dat is musturberen. Helan deed onderzoek naar het musturbatiegedrag in Vlaanderen. En zag dat we collectief gebukt gaan onder al dat moeten.

Waar naartoe voor psychologische hulp?

Gaat het wat minder met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of heeft iemand in je omgeving hulp nodig? Onder meer bij de Helan Luisterlijn kun je terecht voor psychologische hulp en vragen over je welzijn. Lees waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.