bewegen
Bewegen

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.

Bewegen is de norm 

Je longen, je hersenen, je darmen... Je kan nauwelijks een deel van je lichaam bedenken of regelmatig bewegen heeft er wel een positieve invloed op. Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, legt uit: “De mens is gemaakt om te bewegen. Beweging was altijd al inherent onderdeel van ons bestaan. Het was nodig om te overleven en voedsel te vinden. Veel bewegen was niets speciaals, het was de norm. In feite is een sedentair leven, met veel zitten en weinig bewegen, pas een recent verschijnsel. Wanneer je beweegt, gebeurt er heel wat in je lichaam.” 

Sterke spieren 

Sporten of bewegen bevordert natuurlijk je spiermassa. Beweeg je weinig of niet, dan smelten je spieren als het ware weg. Dat gaat verrassend snel. “Op een paar dagen ondervinden je spieren al effect van stilzitten. Zit maar eens met je been in het gips”, legt professor Derave uit. “Het komt er dunner uit. In twee weken gips verlies je al gemiddeld 20 procent van je spieren.” Meer spiermassa hebben heeft zijn voordelen. Zo slaan je spieren suiker op. Meer spiermassa betekent dan ook een stabielere suikerspiegel. 

Effect op alle organen 

Maar bewegen doet nog veel meer met je lichaam. “Recent onderzoek heeft uitgewezen dat onze spieren in beweging signaalstoffen produceren”, legt professor Derave uit. “Ze maken een cocktail van hormoonachtige stoffen aan die de andere organen in ons lichaam, zoals de hersenen, de lever en de darmen, verwittigen dat we in beweging zijn. Dankzij die signaalstoffen steken die andere organen ook een tandje bij. Onze hersenen bijvoorbeeld worden extra alert als we in beweging zijn. Ook je andere organen worden sterker.” 

Als dat proces van bewegen en de bijbehorende signaalstoffen wegvalt, vallen ook al je organen deels stil. Het gevolg is dat er overal in je lichaam klachten kunnen ontstaan. Dat gaat van botontkalking over hoge bloeddruk en overgewicht tot een verhoogde kans op kanker, diabetes en dementie. Professor Derave geeft een tekenend voorbeeld. “Voor kankeronderzoek laten onderzoekers kankercellen groeien in kweekschaaltjes in het lab. Daar moet je ook serum van een proefpersoon aan toevoegen. Als je serum gebruikt van iemand die net ervoor een uurtje heeft gefietst, hebben de kankercellen het moeilijker om zich te vermenigvuldigen dan wanneer je serum gebruikt van iemand die stil heeft gezeten.” 

Meer bewegen, hoe hou je dat vol? 

Genoeg argumenten om eindelijk je voornemens om meer te bewegen, waar te maken. Maar hoe hou je het ook vol? Probeer bewegen eerst en vooral deel te maken van je routine. Een afstand van minder dan 1 kilometer? Die doe je vanaf nu te voet. Minder dan 5 kilometer? Neem dan de fiets. Ook je stilzitten doorbreken is van belang: wandel bijvoorbeeld op vaste tijdstippen eens naar de koffiemachine of ga vanaf nu elke middag 10 minuten naar buiten. De bedoeling is dat je er niet meer bij nadenkt en het dus een gewoonte wordt.  

Elke stap telt

Een stappenteller, sportwatch of activity tracker kan je helpen om meer te gaan bewegen. Bij aankoop bij Helan Zorgwinkel krijg je als Helan lid 10% korting én nog eens 25 euro beweegbonus bovenop.

Thuiswerken en bewegen

Maakt thuiswerken dat je nog meer stilzit? Probeer eens een fitnesstoestel voor thuiswerkers. Zo is de afstand naar de sportclub alvast geen geldig excuus meer.

Deel dit artikel

Verder lezen

De voordelen van buitenspelen voor volwassenen zijn eindeloos

Je leest het goed! Buitenspelen is niet alleen goed voor kinderen, ook als volwassene pluk je er de vruchten van. En ja, dat spelen mag je heel letterlijk nemen.

Migraine: meer dan hoofdpijn alleen

Bij migraine denk je waarschijnlijk meteen aan hoofdpijn, maar het is veel meer dan dat. Neuroloog Koen Paemeleire van het UZ in Gent legt uit.

Factcheck smartwatches

5 x de vinger aan de pols

Smartwatches vandaag zijn best indrukwekkend. Ze meten je hartslag, je stappen en soms zelfs je zuurstofsaturatie. Maar word je nu echt gezonder van zo'n slim horloge? Lieven De Maesschalck leidt het researchcenter Mobilab aan de Thomas More Hogeschool en geeft 5 redenen om al dan niet aan de ‘wearable’ te gaan.

robots-geneeskunde

Gaan we straks bij Dokter Robot op consultatie?

Robotica en artificiële intelligentie zijn niet meer weg te denken uit de moderne wereld. Niet voor niets, want ze kunnen heel wat zaken vereenvoudigen, versnellen en verbeteren. Ook in de geneeskunde. Chirurgen schakelen steeds vaker een robot in als betrouwbare assistent bij operaties. En daar plukken wij als patiënt ook heel wat vruchten van. Hoe dat precies in elkaar zit, vroegen we aan Professor Jos Vander Sloten van de KU Leuven.