Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Vanaf dit jaar wordt een nieuw kader voor de terugbetaling van telegeneeskunde door artsen in het voorjaar van 2022 voorzien. Vanaf dit jaar zullen 4 telefonische raadplegingen en 4 videoraadplegingen per jaar terugbetaald worden per patiënt, per arts.
Vanaf dit jaar zullen 4 telefonische raadplegingen en 4 videoraadplegingen per jaar terugbetaald worden per patiënt, per arts. De teleconsultaties vervangen niet alle gewone consultaties, maar kunnen wel een aanvulling zijn voor patiënten en zorgverleners waarbij raadplegingen op afstand het meest zinvol zijn. Binnen het nieuwe kader wordt een maximum van 20% teleconsultaties toegelaten op het aantal raadplegingen per praktijk.
Persoonlijk contact, lichamelijk onderzoek en menselijke face-to-face communicatie blijven prioritair in de gezondheidszorg.
Welke raadplegingen komen in aanmerking voor een terugbetaling?
Enkel de raadplegingen bij een arts waarmee de patiënt al een behandelrelatie heeft komen in aanmerking. Dat wil zeggen:
Daarnaast komen ook de raadplegingen bij een doorverwijzing door de arts naar een arts-specialist in aanmerking.
Het derdebetalersregeling zal ook worden toegepast op teleconsultaties.
Deel dit artikel
Verder lezen
Je Helan-kantoor is op dit moment alleen open op afspraak. Ontdek hier de veiligheidsmaatregelen voor jouw gezondheid en die van onze medewerkers. Liever advies op afstand? Vraag advies via videogesprek.
Je krijgt een papieren attest van je huisarts, je kleeft er een kleefbriefje op en brengt het binnen bij je ziekenfonds. Zo gaat het al decennia, maar daar kwam een eind aan. Vanaf 1 januari 2018 zag het elektronisch attest (eAttest) het licht, een belangrijke evolutie die je leven een pak makkelijker maakt.
Je herinnert het je misschien nog: vroeger bewaarde je huisarts je medische gegevens op papier. Sommigen deden dat op losse bladen, anderen in een steekkaartenbak. Tegenwoordig wordt je medisch dossier elektronisch bewaard. Er is het elektronisch medisch dossier (EMD), maar ook het globaal medisch dossier (GMD). Wat is het verschil tussen de 2? En wat zijn de voordelen voor jou?
Er is een vragenlijst om in te schatten of iemand opnieuw aan het werk kan. Op basis van de antwoorden kan het ziekenfonds een re-integratietraject op maat uitstippelen, met een nog betere begeleiding.