Stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk. Meer dan de helft van de rokers ondernam al één of meerdere pogingen om te stoppen. Er bestaan verschillende manieren om te stoppen met roken. Kies een aanpak die bij jou past. Helan helpt je alvast een handje met inspiratie en mooie voordelen die je helpen stoppen.

Roken is een verslaving

Je eerste sigaret steek je niet op met het idee om een kettingroker te worden. Maar dat ene onschuldige trekje kan je uiteindelijk wel zover leiden. Gemiddeld zit er 2 à 3 jaar tussen een eerste sigaret en een verslaving. De verschillende stoffen in een sigaret geven je na een trekje een kortstondig goed en ontspannen gevoel. Maar dat gevoel verdwijnt net zo snel, zo krijg je nood aan meer én word je verslaafd.

Nicotine is de meest verslavende stof in een sigaret. En die wordt aangevuld met tal van andere chemische stoffen die de werking van nicotine versterken. Toch is nicotine niet de meest schadelijke stof. Er zitten ongeveer 7.000 chemische stoffen in sigarettenrook waarvan teer de meest schadelijke is.

Het zal dan ook niet verbazen dat tabak de grote boosdoener is bij longkanker in 9 op de 10 gevallen. Maar je bent nooit te oud om te stoppen en er je gezondheidsvoordeel mee te doen.  

Stoppen met roken? Helan geeft je een duwtje in de rug!

Als lid van Helan krijg je rookstopmiddelen terugbetaald én korting op rookstopconsulten. 

Bekijk je voordeel

De voordelen van stoppen met roken

Als je stopt met roken, geniet je al na 20 minuten van gezondheidsvoordelen. Dit zijn de positieve effecten van stoppen met roken:

  • Na 20 minuten: je hartslag en bloeddruk dalen en de bloedsomloop in je handen en voeten verbetert

  • Na 8 uur: het zuurstofniveau in je bloed bereikt terug een normaal peil

  • Na 24 uur: je longen beginnen zichzelf te reinigen (je kan dan meer hoesten de eerste weken, maar dat is dus een goed teken)

  • Na 48 uur: je smaak en reukzin verbetert

  • Na 72 uur: je conditie verbetert langzaamaan. Je bent minder snel buiten adem en ademt vrijer

  • Na 2 tot 12 weken: het risico op hartfalen daalt en je bloedsomloop doorheen je hele lichaam verbetert

Ontdek nog meer voordelen

Helan hacks van onze gezondheidsexperts

Enkele kleine acties die je kunnen helpen:

Ben je nog niet klaar om te stoppen?  

  • Vergroot de drempel door niet binnenshuis of in de auto te roken. En hou sigaretten en asbakken uit het gezichtsveld. Uit het oog is in vele gevallen al een stukje uit het hart. En zo spaar je je omgeving ook meteen van het passief meeroken. 
  • Kijk eens kritisch naar je tabaksgewoonten. Wanneer rook je het meest? In welke situaties? En zie je alternatieven? Welke sigaretten zijn voor jou de belangrijkste? En welke kan je misschien missen? Door het aantal sigaretten dat je rookt te halveren zet je al een stap in de goede richting!
  • Wakker je motivatie aan door je persoonlijke nadelen van het roken te noteren en je mogelijke voordelen van een rookstop. Geef je motivatie een extra boost door een persoonlijke beloning aan je rookstop vast te hangen.

Klaar voor de rookstop?  

  • Kies een stopdatum en bereid je voor. Wat kan je doen als je de drang voelt opkomen? Ga je voor nicotinevervangers of ga je ‘cold turkey’? Schakel de hulp in van een tabakoloog om je te ondersteunen.
  • Deel je doel luidop. Het is bewezen dat dit de slaagkansen vergroot. Wie weet wil er wel iemand mee de uitdaging aangaan?  
  • Bekijk het dag per dag. Je nu al voornemen om nooit meer te roken doet je al panikeren? Dat is heel normaal. Je zal zo nu en dan nog eens zin krijgen in een sigaret, maar die drang neemt af met de tijd. Elke dag niet gerookt is een dag gewonnen. 

Ontwenningsverschijnselen

Als stoppen met roken makkelijk was, zou iedereen het doen. Als je stopt met roken, ondergaat je lichaam ontwenningsverschijnselen. Dit is ook een reden waarom mensen maar niet kunnen stoppen. Ze stoppen met roken, het nicotinegehalte in het bloed daalt en bepaalde zenuwcellen worden niet meer gestimuleerd. Je wordt somber, kan niet meer slapen en je wordt prikkelbaar.

Welke afkickverschijnselen kan je krijgen door te stoppen met roken?

  • Prikkelbaar
  • Depressieve gedachten
  • Zenuwachtig zijn
  • Grotere eetlust
  • Hoofdpijn
  • Overmatig zweten
  • Concentratiestoornissen
  • Frustratie

Laat je echter niet afschrikken door deze ontwenningsverschijnselen. Ze zijn slechts tijdelijk en wegen niet op tegen de gezondheidsvoordelen die je achteraf hebt.

Zoek afleiding

Een goede manier om met afkickverschijnselen en de drang naar een sigaret om te gaan, is afleiding zoeken. Ga bijvoorbeeld even wandelen.

Welk type toerke past perfect bij jou?

Doe de test

Rokende mama of papa: kinderen de dupe

In Vlaanderen zitten 68.000 kinderen elke dag thuis in de sigarettenrook. De meeste ouders weten dat het ongezond is voor hun kinderen. Maar hoe schadelijk het precies is, weten ze vaak niet. Bovendien bestaan er heel wat misverstanden over roken in huis.

Problemen bij meerokende kinderen

  • Vaker ziek
  • Meer kans op problemen met de luchtwegen
  • Terugkerende middenoorontstekingen en huidproblemen
  • Aantasting van de aders waardoor ze later meer kans hebben op hart- en vaatziekten
  • Verminderde vruchtbaarheid

Lees hier meer

 

Misvattingen

Heel wat rokende ouders proberen een inspanning te leveren door niet te roken in het bijzijn van hun kinderen. Ze gaan roken in de tuin, in een andere ruimte in het huis, onder de dampkamp of gaan consequent luchtverfrissers, luchtverversers of luchtreinigers gebruiken na het roken. Maar deze maatregelen, hoe goedbedoeld ook, halen niks uit:

  • De giftige deeltjes zijn heel klein en blijven makkelijk in de lucht hangen. En dat tot wel 5 uur nadat je gerookt hebt. Ze zijn er dus nog als je kinderen thuiskomen van school en je de rook al lang niet meer ziet.
  • Terwijl je rondloopt in huis, verspreid je de giftige deeltjes van de ene kamer naar de andere, ook al ben je niet meer aan het roken.

Meer misvattingen

Hulpmiddelen om te stoppen met roken

  • Maak een stopplan
  • Vraag steun aan je familie en vrienden
  • Verwijder alles in huis dat je doet denken aan roken
  • Bel naar de Tabakstop - 0800 111 00 (gratis) of vraag online hulp op www.tabakstop.be
  • Beloon jezelf: met al het geld dat je uitspaart kan je nu iets leuks doen
  • Vraag begeleiding aan je huisarts
  • Download de app Stopstone - speciaal voor jongeren
  • Volg groeps- of individuele begeleiding bij een tabakoloog
  • Vraag raad aan een rookstopconsulent, en gebruik rookstopmiddelen indien nodig
     

Laat je begeleiden door een tabakoloog

Wat is een tabakoloog?

Een tabakoloog is een speciaal opgeleide rookstopspecialist (arts, psycholoog, …), die je kan helpen om voorgoed te stoppen met roken. Dat kan in groep of met persoonlijke begeleiding, afhankelijk van jouw voorkeur.

En wat kost dat?

Als je in Vlaanderen of Brussel woont, betaal je maar een deel van de kosten. Hoeveel je precies moet betalen, hangt af van je situatie (verhoogde tegemoetkoming of niet), het soort begeleiding (individueel of in groep) en de duur van de begeleiding.

Waar vind je een tabakoloog?

Of je nu kiest voor persoonlijke begeleiding of een groepssessie, maakt niks uit. Je vindt altijd een tabakoloog dicht in je buurt. Spreek erover met je huisarts, bel naar T. 0800 111 00 of neem een kijkje op www.tabakstop.be

Meer info

Stoppen met roken? Helan geeft je een duwtje in de rug!

Als lid van Helan krijg je rookstopmiddelen terugbetaald, en korting op rookstopconsulten. 

Bekijk je voordeel

Helan-voordelen

Stoppen met roken is niet makkelijk. De tussenkomst op rookstopmiddelen en advies bij een tabakoloog geven je alvast een extra duwtje in de rug.   

Rookstopmiddelen

De wettelijke ziekteverzekering voorziet een gedeeltelijke terugbetaling voor het rookstopgeneesmiddel Bupropion, ook gekend onder de merknaam Zyban®.

Varenicline (merknaam Champix®) is niet meer verkrijgbaar in de apotheek.

Meer over dit voordeel
 

Advies bij een tabakoloog

Zowel in Vlaanderen als in Brussel krijg je een tegemoetkoming voor je consultaties bij een tabakoloog. Wat je zelf betaalt hangt af van je situatie, het soort begeleiding en de duur van je begeleiding.

Meer over dit voordeel

Neem een kijkje tussen de gratis webinars

Webinar over emo-eten

Help! Ik kan het niet laten

In dit webinar legt Trees Peersman uit op welke manier je jouw snoepgedrag blijvend onder controle krijgt.

Webinar de kracht van slapen

De kracht van slapen

In dit webinar van Dr. Inge Declercq krijg je een massa inzichten over kwaliteitsvol slapen, stress-verminderen en over gezond leven.

Meer lezen?

Blog

Vapen

Ze zijn quasi niet meer weg te denken uit het straatbeeld: de e-sigaretten. Voorlopig lijkt de e-sigaret een betere keuze dan de klassieke sigaret met tabak. Maar is ‘vapen’ wel zo veilig?

Blog

Rokende mama of papa: kinderen de dupe

In Vlaanderen zitten 68.000 kinderen elke dag thuis in de sigarettenrook. De meeste ouders weten dat het ongezond is voor hun kinderen. Maar hoe schadelijk het precies is, weten ze vaak niet. Bovendien bestaan er heel wat misverstanden over roken in huis.