Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
De wettelijke ziekteverzekering voorziet een terugbetaling van parenterale voeding voor gebruik thuis. Dat is energetische voeding die rechtstreeks wordt toegediend via de aders. De adviserende arts van het ziekenfonds moet je hiervoor een medisch akkoord geven.
Volg de status van je medische akkoord op in Mijn Helan.
Je behandelende arts-specialist vult het aanvraagformulier voor je medische akkoord in.
Bezorg de originele aanvraag aan de adviserende arts van het ziekenfonds:
We verwerken je aanvraag (administratieve controle) en sturen ze door naar de adviserende arts (medische controle). Dit kan tot 3 weken duren. Via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn helan (desktop) zie je op elk moment de actuele status van je medische akkoord.
De adviserende arts van het ziekenfonds onderzoekt je aanvraag. Staat hij of zij de terugbetaling toe, dan krijg je een ‘machtiging’. Wordt je aanvraag geweigerd, dan brengen we je ook hiervan op de hoogte.
Heb je een medisch akkoord gekregen? Dan hoef je verder niets te ondernemen om je terugbetaling aan te vragen. Het ziekenhuis regelt alles rechtstreeks met je ziekenfonds, via de derdebetalersregeling.
Het gaat om een forfaitaire terugbetaling. De pomp en de staander voor de toediening van de parenterale voeding vallen hier buiten.