Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
In bepaalde gevallen voorziet de wettelijke ziekteverzekering terugbetalingen van sommige pijnstillers en analgetica. Je vraagt hiervoor een medisch akkoord aan bij de adviserende arts van je ziekenfonds.
De terugbetaling van deze pijnstillers en analgetica is voorbehouden voor chronische pijnpatiënten. Chronische pijn is:
Voorbeelden van chronische pijnen zijn kankerpijn, chronische artritis/artrosepijn, neurogene of neuropatische pijn van centrale of perifere oorsprong (zoals M.S.), perifere vasculaire pijn, post-chirurgische pijn (inclusief fantoompijn) en fibromyalgie.
Volg de status van je medische akkoord op in Mijn Helan.
Je behandelende arts vult een kennisgeving van chronische pijn in voor de adviserende arts van je ziekenfonds.
Bezorg de originele aanvraag aan de adviserende arts van het ziekenfonds:
We verwerken je aanvraag (administratieve controle) en sturen ze door naar de adviserende arts (medische controle). Dit kan tot 3 weken duren. Via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (pc) zie je op elk moment de actuele status van je medische akkoord.
De adviserende arts van het ziekenfonds onderzoekt je aanvraag. Staat hij of zij de terugbetaling toe, dan krijg je een ‘machtiging’. Wordt je aanvraag geweigerd, dan brengen we je ook hiervan op de hoogte.
Met het medische akkoord krijg je bij de apotheker 20% van de prijs van bepaalde pijnstillers terugbetaald. Het resterende remgeld komt in aanmerking voor de maximumfactuur.