Fit in je hoofd

Zo vermijd je musturberen op vakantie

Urenlange voorbereidingen voor de perfecte vakantie, van zoeken naar het perfecte huisje tot een strak schema met te bezoeken bezienswaardigheden. En o ja, ook nog een lijstje met restaurantjes die niet te missen zijn! Herkenbaar? Dan heb jij misschien last van musturberen op vakantie. Zo vermijd je het.

Heb jij sowieso al snel het gevoel dat je vanalles moet? Dan is er veel kans dat dat gevoel je ook op vakantie maar moeilijk loslaat. Van de ideale vakantiebestemming kiezen, tot hardnekkige to do-lijstjes voor elke vakantiedag: uitrusten en ontspannen wordt moeilijk op vakantie als je ook daar het musturberen maar moeilijk kan laten. Gelukkig is daar wel wat aan te doen. 

Maak een einde aan het moeten 

Voel je op je eerste vakantiedag hoe je het ingebakken werktempo maar moeilijk kan afschudden en hoe je innerlijke to do lijstje maar door blijft razen? Leg je gedachten dan even stil door jezelf deze vraag te stellen: ‘Moet ik dit nu doen’? Leg de nadruk afwisselend op elk woord van de zin en je zal automatisch anders gaan kijken naar dat moment: 

  • Móet je die bezienswaardigheid gaan bezoeken? Of is het iets dat je echt graag wílt? Als het een kwestie van willen is, zal de druk op je schouders automatisch minder zwaar voelen. 
  • Moet jíj dat bezoekje doen? Of is het eigenlijk iets dat je gezinsleden leuk vinden en dat jij evengoed links kan laten liggen?  
  • Moet je dát nu doen? Of kan je ook iets anders doen? 
  • Moet je dat nú doen? Of kan je het ook morgen doen als je wat beter uitgeslapen bent? 
  • Moet je dat nu dóen? Of kan je het ook gewoon niet doen? 

Die vragen aan jezelf stellen kan het dwingende stemmetje in je hoofd het zwijgen helpen opleggen. Je bekijkt het ‘moeten’ kritisch en neemt afstand. Wie weet besluit je om de uitstap alsnog te doen. Omdat het is wat je wilt, hier en nu. Maar misschien kom je ook tot de conclusie dat je vandaag liever gewoon een boek leest. Wat het ook wordt, als je maar niet het gevoel hebt dat het ‘van moetens’ was. 

Ontspannen op vakantie wordt moeilijk als je ook daar maar blijft musturberen.”

Beweeg je vrij 

Wie moeilijk tot rust kan komen op vakantie, heeft vaak last van een blijvende adrenalinerush. Die breng je doorgaans mee van thuis, uit de drukte van elke dag. De adrenalinerush stilleggen is niet zo eenvoudig. Vaak weet je zelfs niet dat je er midden in zit. Maar voel je je tijdens je eerste vakantiedagen een beetje opgejaagd? Dan is bewegen altijd een goede remedie. Door te bewegen komen er hormonen vrij die de adrenaline kunnen tegenwerken. Je voelt je nadien moe, maar tevreden. En veel kans dat je meteen ook van het gevoel verlost bent dat je nog vanalles moet. 

Laat je werk thuis 

Niets zo efficiënt om de musturbatie-reflex weer in gang te zetten als je werkgerelateerde e-mails ziet passeren terwijl je op een zonnig terrasje zit. Maar één remedie om het gejaagde werkgevoel thuis te laten als je op vakantie bent: je e-mail uitschakelen, en zo veel mogelijk offline blijven. Probeer de overgang tussen werken en vakantie ook niet te bruusk te maken. Ideaal is om alvast een dagje verlof te nemen thuis, vooraleer je op vakantie vertrekt. Zo krijgt je geest tijd om te schakelen en je lichaam ruimte om te ontspannen. Een andere truc om de overgang van werken naar verlof wat te verzachten is om al een dagje eerder van het officiële toneel te verdwijnen. De laatste dag voor je vakantie werk je nog wel, maar je out of office staat al aan en je neemt geen meetings meer aan. Zo kan je rustig alles afwerken en afronden en stap je met een geruster gevoel je vakantie in. 

Musturbeer jij ook te veel?

Nee, het is niet wat je denkt. En ja, je doet het waarschijnlijk regelmatig.

Doe de test

Deel dit artikel

Verder lezen

Tips om te vermijden dat je kind gebukt gaat onder een (te) hoge prestatiedruk

Als volwassenen maken we onszelf wijs dat we moeten voldoen aan het perfecte plaatje: op het werk, in onze relaties met partners, kinderen en vrienden, op reis, in de sportclub … Er valt nauwelijks een omgeving op te noemen waar de drang tot ‘musturberen’ niet aanwezig is. Zeker als ouder kunnen we op die manier wel eens een verkeerd voorbeeld stellen aan onze kinderen. Hoe kan je voor je kind een omgeving creëren waarin niet alleen maar sprake is van ‘moeten’?

10 oktober

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar. Niet toevallig op 10 oktober, of de Dag van de geestelijke gezondheid. Want ook al beweegt er op dat vlak al heel wat, toch is meer begrip voor psychische problemen en een bredere toegang tot geestelijke gezondheidzorg nog altijd broodnodig.

Waar naartoe voor psychologische hulp?

Gaat het wat minder met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of heeft iemand in je omgeving hulp nodig? Onder meer bij de Helan Luisterlijn kun je terecht voor psychologische hulp en vragen over je welzijn. Lees waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.

Mentale gezondheid bij jongeren. Het verhaal van Sara

Als jongere krijg je heel wat veranderingen op je bord. Studeren, op kot gaan, vrienden maken. Je baant jezelf een weg door honderden nieuwe situaties. En soms gaat dat niet vanzelf. Zeker in een jaar waar je sociale contacten beperkt werden. Gaat het momenteel allemaal wat moeilijker? Weet dat je niet alleen bent. En dat er altijd hulp voor je is, als je dat wil.