Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd.

Andere doelgroepen, andere noden

Op beweging staat geen leeftijd, maar peuters hebben natuurlijk andere beweegnoden dan hun grootouders. Daarom zijn de aanbevelingen onderverdeeld op basis van leeftijd:

  • Baby’s
     
  • Peuters en kleuters (2 - 5 jaar)
     
  • Kinderen en jongeren (6 - 17 jaar)
     
  • Volwassenen en 65-plussers 

Helemaal nieuw zijn de concrete aanbevelingen voor zwangere en pas bevallen vrouwen en de aandacht voor mensen met een ziekte of beperking. Dankzij die onderverdeling vindt iedereen makkelijker beweegadvies op maat. De nieuwe aanbevelingen staan op Gezond Leven en vervangen de vorige die Gezond Leven uitbracht in 2017. 

Hoeveel beweeg ik het best?

Hoeveel moet je bewegen om gezond te zijn, bijvoorbeeld als volwassene? Volgens de aanbevelingen is dat best: 

  • 150 tot 300 minuten aan matige intensiteit verspreid over de hele week
     
  • óf 75 tot 150 minuten aan hoge intensiteit
     
  • óf een combinatie van beide (minimum 150 minuten waarbij beweging aan hoge intensiteit dubbel telt).

Dat kan bijvoorbeeld 5 dagen per week 30 minuten wandelen, elektrisch fietsen of rijden in de rolstoel aan een goed tempo zijn (matige intensiteit) of 3 dagen per week 25 minuutjes joggen, stevig doorfietsen of rolstoelbasketten (hoge intensiteit). 

Een welgekomen extra zijn spierversterkende activiteiten, zoals de trappen nemen, de boodschappen dragen in plaats van in een karretje leggen … Ook urenlang stilzitten vermijd en onderbreek je het best geregeld. Wie zijn zitgedrag beperkt en onderbreekt (idealiter om de 20 à 30 minuutjes), slaapt o.a. beter en loopt minder risico op diabetes type 2 en verschillende kankers.

Élke minuut beweging telt, voor iedereen

De nieuwe beweegaanbevelingen tonen belangrijke verschillen met die van 2017. Een van de opvallendste wijzigingen: je hoeft niet meer te bewegen in ‘blokken’ van minstens 10 minuten matig intensieve beweging. De trap nemen, een speel- of wandelpauze van 5 minuutjes, de auto verder parkeren … Élke minuut, elke stap telt voor je gezondheid, letterlijk

Opvallende nieuwigheden 

Een aantal opvallende wijzigingen in het bewegingsadvies:

  • De nieuwe aanbevelingen geven voor het eerst slaapadvies voor 0- tot 5-jarigen en bevelen 30 minuten beweging in buiklig aan voor baby’s die nog niet kruipen.
     
  • Er gaat daarnaast expliciet meer aandacht naar mensen met een chronische ziekte of beperking, en de concrete voordelen die voldoende beweging voor hen oplevert. Diabetes type 2-patiënten die voldoende bewegen, vergroten hun kansen op een langer leven en vermijden dat de ziekte erger wordt. En ex-kankerpatiënten verkleinen de kans op herval of op een nieuwe vorm van kanker als ze actief blijven.
     
  • De aanbevelingen gaan dieper in op activiteiten die goed zijn voor de ontwikkeling als alternatief voor schermtijd. Geen overbodige zaak, als je weet dat kinderen vandaag maar liefst 70% minder buiten spelen in vergelijking met 1983!

Meer info

Je vindt alle bewegingsadviezen op www.gezondleven.be/meer-beweging
Meer weten over Gezond Leven? www.gezondleven.be

Deel dit artikel

Verder lezen

12 oktober

Gratis webinar: Digitaal bewust opvoeden

Hoe moet je als ouder omgaan met het overdreven GSM-gebruik van je kind/jongere, het continu actief zijn op sociale media of het voortdurende gamen? Wat maakt games en sociale media zo aantrekkelijk? Wat moet je er zelf van kennen, waar moet je op letten en hoe hou je het binnen de perken?

05 oktober

Gratis webinar: Werken aan mentale veerkracht

Je job, je gezin, je hobby en allerlei sociale verplichtingen. Ben jij ook op zoek naar meer evenwicht en balans in je leven? Laat je inspireren tijdens deze interactieve lezing van Björn Prins.

Gratis webinar: Stop met musturberen

Jezelf te veel druk op leggen. Vinden dat je bepaalde dingen moet doen. Dat is musturberen. Helan deed onderzoek naar het musturbatiegedrag in Vlaanderen. En zag dat we collectief gebukt gaan onder al dat moeten.

25 april

Vluchtelingen uit Oekraïne helpen? Helan helpt graag mee

Sinds februari zijn 5 miljoen Oekraïners hun land ontvlucht, waaronder bijna 30.000 die zich hebben aangemeld op Belgische bodem. Tal van initiatieven werden al op poten gezet om hen te verwelkomen en te helpen met hun administratie. Ook op het vlak van preventie, welzijn en zorg.