matras en hoofdkussen kiezen
Gezond leven

Zo kies je een goede matras en hoofdkussen

Slaap je slecht? Misschien ligt het wel aan je matras of je hoofdkussen. Zijn die niet goed afgestemd op jouw lichaam dan kan dat ervoor zorgen dat je langer wakker ligt of last krijgt van je nek of rug. We geven je graag enkele ergonomische tips voor een betere nachtrust.

Zo kies je een goede matras

Slapen is heel persoonlijk, jouw matras en hoofdkussen dus ook. Er bestaat geen standaardregel die je kan zeggen wat de beste matras is voor iedereen. Maar er zijn wel een paar zaken waar je kan op letten om nek- en rugklachten te vermijden.

Slaaphouding

75 procent van de mensen slaapt op zijn zij, 20 procent op zijn rug en 5 procent op de buik. Dus afhankelijk van hoe je slaapt, heeft je lichaam een ander soort matras nodig die jou goed ondersteunt. Hoe meer je rugwervels in hun natuurlijke houding kunnen liggen (de S-vorm) hoe beter voor je rug.

Ben je een rugslaper? Dan kies je best een matras die meer steun biedt in je rugholte en voldoende meebeweegt.

Zijslapers zijn gebaat met een exemplaar waar je schouders en heupen diep genoeg in kunnen wegzakken. Heb je makkelijk last van je nek, dan slaap je beter niet op je zij, maar op je rug.

Een iets hardere matras is meer geschikt voor buikslapers. Al zou het nog beter zijn om voor een andere positie te kiezen. Door op je buik te slapen, ligt je nek namelijk gedraaid. Zak je te veel door, dan wordt je rug ook veel te hol. Als je een paar uur in die houding slaapt, kan dat nek- en rugklachten veroorzaken.

Lengte

Je hebt genoeg ruimte nodig voor je hoofdkussen, anders lig je misschien wat gewrongen. Je matras is dus best 20 à 30 centimeter langer dan je eigen lengte.

Hard of zacht

Is je matras te zacht, dan wordt jouw wervelkolom niet correct ondersteund. De onderste rugwervels buigen dan door waardoor je lage rugpijn kan krijgen. Slaap je op een te harde matras, dan kan worden jouw schouders en bekken te veel belast en daardoor kan je ’s nachts vaker wakker worden.

Ventilatie

Je beseft het misschien niet, maar ’s nachts verlies je veel vocht. Daarom is het belangrijk om voor een matras te kiezen die goed ventileert, zodat het vocht dat je verlies goed wordt afgevoerd.

Hulp nodig bij het kiezen? In onze gezondheidsshops geven we je graag persoonlijk advies over wat voor jouw situatie de beste matras is. Kom gerust langs in onze winkels.

Zo kies je jouw hoofdkussen

Ook de keuze van een hoofdkussen is heel persoonlijk. Jouw slaaphouding bepaalt hoeveel steun je hoofd en nek nodig hebben. Test daarom altijd je kussen uit voor je iets aankoopt.

Buikslaper

Buikslapers liggen met hun hoofd dicht tegen de matras en hebben dus een laag kussen nodig dat de nek het minst belast. Slaap je op je buik dan kan je je hoofdkussen eventueel weglaten.

Zijslaper

Bij zijslapers ligt de grootste druk op de schouders. Daarom hebben ze een dik kussen nodig dat veel steun biedt aan de nek en het hoofd.

Rugslaper

Het is belangrijk dat de holte in de nek opgevuld wordt en het kussen je achterhoofd goed ondersteund. Let erop dat je kussen niette dun is, want dan valt je hoofd mogelijk te veel naar achter. Is het te dik dan wordt je kin te veel naar de borst gedrukt.

 

Hulp nodig bij het kiezen? Bij Helan Zorgwinkel kan je alle kussens bekijken en geven we je graag advies over wat voor jouw situatie het beste kussen is. Je kan de kussens ook rechtstreeks online bestellen.

Deel dit artikel

Verder lezen

Ergonomisch thuiswerken

Ergonomisch thuiswerken: richt je bureau op een gezonde manier in

We werken met zijn allen veel meer thuis. Maar is je bureau daar wel aan aangepast? Want een verkeerde houding kan vervelende rug-, nek-, pos- en andere klachten veroorzaken. Wij geven je alvast tips om dat te voorkomen.

Ben jij een ochtend- of een avondmens?

Je beeldt het je niet in: ochtend- en avondmensen bestaan echt. Ben je een avondmens en wil je ’s ochtends meer energie? Of ben je een ochtendmens en wil je omschakelen naar een avondritme? Niki Antypa, docent Klinische psychologie aan de universiteit van Leiden vertelt je meer en geeft tips.

oefeningen voor tijdens je werkdag

5 oefeningen om te doen tijdens je werkdag

In een ideale wereld staan er ’s avonds 10.000 stappen op je teller. Geen probleem voor verpleegkundigen of winkelbedienden. Maar wat als jij de hele dag thuis achter je bureau moet zitten? Smokkel dan toch wat beweging in je werkdag met deze makkelijke oefeningen, die ook goed zijn voor je nek en rug.

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het tijd om een arts op te zoeken. Er bestaan verschillende behandelingen voor slaapproblemen. Ontdek hier hoe je iets kunt doen aan je slaapprobleem.