News

Hoe ervaar jij de digitalisering van de zorg?

De digitalisering van de zorg, of zorg waarbij het internet steeds meer komt kijken, heeft een impact op verschillende aspecten, bijv. de toegankelijkheid van de zorg(instellingen), communicatie met de arts, opvolging van de patiënt... Kom op tegen Kanker roept patiënten op om hun ervaringen met de digitalisering van de zorg te delen.

Een afspraak maken bij de dokter, het ziekenfonds of het OCMW, aanmelden in het ziekenhuis, terugbetalingen aanvragen ... steeds vaker moeten patiënten dat doen met hun computer, gsm of elektronische identiteitskaart.

Voor sommigen is dat handig en eenvoudig. Maar niet iedereen kan met deze digitale ontwikkelingen overweg. Uit cijfers van Statbel blijkt namelijk dat 46 % van de Vlamingen tussen 16 en 74 jaar de nodige digitale basisvaardigheden mist om online informatie op te zoeken en te controleren, online te communiceren of om te gaan met computers en elektronische apparaten.

Een te drastische overstap naar digitalisering brengt dus mogelijk de toegankelijkheid van de zorg in het gedrang.

Digitale zorg

Anderzijds wordt de zorg zelf steeds meer digitaal. Zo kunnen consultaties bijv. ook via videobellen plaatsvinden, gebeurt diagnosestelling soms al online en wordt de behandeling van patiënten opgevolgd via apps.

Toch is het belangrijk om aandacht te hebben voor de psychologische impact van deze apps en websites. Sarah ontdekte bijv. dat medische informatie zelf kunnen raadplegen ook nadelen heeft. Zeker als het gaat om resultaten van onderzoeken die de patiënt nog niet met de arts kon bespreken.

Sarah: 'Op een vrijdagavond, toen ik alleen thuis was, las ik online de resultaten van een scan van mijn borstkas. Toen ik de moeilijke woorden uit het verslag opzocht, kwam ik op webpagina's gelinkt aan longkanker terecht. Via de praktijk van mijn huisarts kon ik de week erna bij de longspecialist terecht. Uiteindelijk bleek dat ik een tumor in mijn zwezerik had. Ik heb daarna nooit meer verslagen van onderzoeken en scans durven bekijken voordat de dokter ze met mij besproken had.'

Bevraging naar voor- en nadelen

Kom op tegen Kanker wil met hun bevraging de voor- en nadelen van de digitalisering in de zorg in kaart brengen.

Deel je mening

Kankerpatiënten en mensen met een andere ernstige aandoening kunnen hun ervaringen (anoniem) delen via komoptegenkanker.be/deeljouwervaring of via de Kankerlijn op het gratis nummer 0800 35 445. 

 

Deel dit artikel

Verder lezen

10 oktober
Blog

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

25 april
Blog

Vluchtelingen uit Oekraïne helpen? Helan helpt graag mee

Help jij vluchtelingen uit Oekraïne om wegwijs te raken na aankomst in België? Je staat er niet alleen voor! Weet dat je ook op Helan kan rekenen.

04 januari
Blog

Op een gezond nieuw jaar

2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.

13 juli
Blog

De sociale kaart: vind online hulpverlening op maat

Op zoek naar een ergotherapeut bij jou in de buurt? Of vind je geen centrum voor kortverblijf? Dan kan je terecht op www.desocialekaart.be, een gerichte zoekmotor voor al je hulpvragen rond gezondheidszorg en welzijn. Heel handig voor zowel patiënten als zorgverleners.