Kinderen

Tips om fit te blijven tijdens de examens

Ook tijdens de examens kun je een gezonde geest in een gezond lichaam blijven. Met deze tips help je je lichaam fit te houden tijdens de afmattende examenperiode.

Omgeving

  • Zorg voor een rustige kamer met voldoende verluchting. Extra zuurstof helpt om helder te denken. 
     
  • Zorg dat er niet te veel elementen zijn die je aandacht kunnen afleiden. Zet de computer en de televisie uit tijdens het studeren.

Voeding

  • Begin met een fris hoofd en neem altijd een gezond ontbijt. Het ontbijt is je belangrijkste brandstof om de voormiddag door te komen. 
     
  • Neem een lichte maaltijd met een paar gezonde tussendoortjes. Een zware maaltijd ligt letterlijk op je maag, waardoor je je niet goed kunt concentreren.
     
  • Zet tijdens het studeren een fles water naast je. Zo vergeet je niet te drinken in het heetst van de strijd.

Koffie

Koffie en cola mogen, maar overdaad schaadt. Een goed werkschema en voldoende nachtrust moeten ervoor zorgen dat je geen liters koffie hoeft te drinken. 

Helemaal uit den boze zijn zogenaamde pepmiddelen. Het zijn energiedrankjes die je zogezegd een boost geven. Ze helpen echter niet om je geheugen te trainen. Bovendien kan het gebruik ervan leiden tot gevaarlijke gevolgen.

Nachtrust

Zorg dat je voldoende rust hebt: ga op tijd slapen en zorg voor regelmaat. Leg die boeken een uurtje voor je gaat slapen opzij en doe nog iets rustig. Gun jezelf en je geest voldoende ontspanning.

Beweging

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Ga fietsen, lopen, voetballen of loop een ommetje. Het maakt je hoofd terug leeg en het is goed voor je bloedcirculatie.

Morgen begin ik!

Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag, maar het is behoorlijk hinderlijk wanneer je je examens wilt voorbereiden. Met wat zelfdiscipline en de volgende tips kun je aan de slag: 

  • Verban iedere afleiding van je werkplek: geen radio, geen televisie, geen gsm. Laat je mailbox niet openstaan en gooi spelletjes voor een tijdje van je computer.
     
  • Houd op jezelf te vertellen hoe lastig of saai die taak wel is en begin er gewoon aan.
     
  • Focus je in moeilijke momenten op je beloning. Denk maar even aan je knappe schoolresultaten of aan het rustige moment dat je gaat hebben net vóór je examens omdat je alles al eens gedaan hebt.
     
  • Maak je plannen concreet. Zet de lastige taken mee in je werkschema.

TIP! Weet dat Helan je hierbij ondersteunt en dat je kunt rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In ons e-book kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Gezonder leven dankzij voldoende beweging

Lees er alles over in ons e-book

Download ons e-book

Deel dit artikel

Verder lezen

Laat je kind bewegen!

Vlaamse kinderen brengen gemiddeld 6 à 9,5 uur zittend door. Dat komt neer op maar liefst 50% tot 80% van hun wakkere tijd. Al dat zitten op tijd en stond doorbreken is essentieel om gezondheidsproblemen op latere leeftijd te voorkomen.

buitenspelen

Buitenspelen stimuleert de ontwikkeling van je kind

Kampen maken, in bomen klimmen of fietsen. De buitenlucht doet wonderen voor je kind. Zo is buitenspelen niet alleen gezond, maar stimuleert het ook de ontwikkeling van je kroost. Bovendien worden ze er nog vrolijk van ook. Hop, naar buiten dus!

Volg de avonturen van je kind op onze vakantiekampen

Een dag op vakantiekamp is voor kinderen best wel intensief. Vaak zijn ze ‘s avonds zo uitgeteld dat ze het niet meer uitgebreid kunnen navertellen aan het thuisfront. Daarvoor hebben de organisatoren van Heyo een oplossing bedacht: bloggen!

Gaming. Wat als het een verslaving wordt?

PlayStation, Xbox, Nintendo, … Videogames zijn cool en de max, maar jammer genoeg kunnen ze ook verslavend zijn. Wanneer spreken we echt van een gameverslaving? Wat zijn de gevolgen voor je tiener? En hoe kun je een verslaving voorkomen?