Fit in je hoofd

Claudine testte uit of meer beweging haar beter doet slapen

Claudine heeft een zittende job en kijkt ’s avonds graag tv. Dat kluistert haar soms langer aan haar zetel dan goed voor haar is. Resultaat: ze gaat te laat slapen en krijgt daardoor elke namiddag een stevige dip. Ze probeert nu meer te bewegen overdag, en minder tv te kijken ’s avonds. De test: kijken of dit helpt om ’s avonds sneller haar bed op te zoeken.

Goede voornemens

“Ik denk dat ik vooral te weinig uren slaap. Ik heb een sedentaire job en ben vaak te lui om ’s avonds nog te sporten. Ik raak ’s ochtends makkelijk uit mijn bed, maar in de namiddag voel ik me vaak moe. Op tijd gaan slapen en genoeg bewegen zijn mijn goeie voornemens.”

Hier moet ik echt iets aan doen!

”De eerste dag van het experiment ben ik veel buiten, maar ik beweeg weinig. Ik val moeilijk in slaap. Misschien nog te lang televisie gekeken? De dag erop ga ik voor een feestje 2 uur kajakken en daarna dans ik de nacht door. Veel beweging dus. Ik slaap nadien goed, maar kort…

De eerste echte test is mijn eerste werkdag na de vakantie. Kan ik dan voldoende bewegen? Nee dus. Ik ga met de auto naar het werk, blijf de hele tijd op mijn stoel zitten en ga met de lift naar de kantine. Hier moet ik echt iets aan doen!

Ik voel het contrast met de stilzitdagen

“De dagen erop test ik verschillende beweegvormen. Eén dag ga ik sporten. Ik val daarna uitgeput in slaap. Ik ben trots op mezelf en wil dit meer gaan doen. Ik test ook eens om meer te bewegen terwijl ik boodschappen doe. Ik parkeer de auto ver weg op de parking. Dat werkt qua aantal stappen, maar echt blij word ik er niet van. Dit soort bewegen heeft ook geen effect op mijn nachtrust: ik pieker mijzelf die avond in slaap.

Na een paar dagen testen, voel ik meteen het contrast met typische ‘stilzit-dagen’. Na een late shift op het werk met weinig beweging, raak ik ’s avonds moeilijk in slaap.”

Bewegen is een goed idee

“Ik heb veel bijgeleerd. Zo beweeg ik op werkdagen écht te weinig. Daardoor heb ik ’s avonds de valse indruk dat ik niet moe ben, en ga ik veel te laat slapen. Dan slaap ik te weinig uren om echt uitgerust te zijn.

Als ik vergelijk met de dagen waarop ik ga sporten, of meer beweeg, merk ik wel het verschil. Op die dagen voel ik me ’s avonds moe, val ik sneller in slaap en voel ik me minder verleid om nog lang naar tv te kijken. Meer bewegen is dus voor mij zeker een goed idee. Nu nog blijven zoeken naar manieren om dat te doen op werkdagen.” 

Deel dit artikel

Verder lezen

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het tijd om een arts op te zoeken. Er bestaan verschillende behandelingen voor slaapproblemen. Ontdek hier hoe je iets kunt doen aan je slaapprobleem.

Welke slaapproblemen bestaan er?

Slapen is voor de mens onontbeerlijk voor een goede gezondheid. Een nachtje slecht slapen kan een negatief effect op je concentratie en reactievermogen hebben. Op lange termijn kan slaaptekort slaapproblemen in de hand werken. Enkele tips voor een zalige nachtrust!

Tijd om slaappillen aan de kant te schuiven

Nachtrust is een van de belangrijkste pijlers voor een goede gezondheid. Slaap versterkt je weerstand, verbetert je prestatievermogen en je bouwt er nieuwe energie mee op. Toch slaapt slechts één Belg op tien goed. Velen grijpen naar slaappillen en dat is niet zonder gevaar.

Hoe kan je slapeloosheid vermijden? 5 tips!

Je kunt de slaap niet vatten ook al ben je doodmoe? Je wilt graag slapen maar eens je in bed ligt, ben je klaarwakker? Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem.