Gezond leven

Alles wat je moet weten over de perimenopauze

Yvonne Louwers

Gynaecoloog

De menopauze wordt ten onrechte als ‘de overgang’ bestempeld. Want de eigenlijke overgang gaat er jaren aan vooraf, en heet de perimenopauze. Een onderbelichte fase waar veel vrouwen nochtans erg onder lijden, aldus Doctor Yvonne Louwers, gynaecoloog aan het Erasmus MC ziekenhuis in Rotterdam.

Perimenopauze

De menopauze is geen overgangsfase, maar een feit, zegt dr. Louwers. Wanneer je één jaar lang niet gemenstrueerd hebt, ben je in menopauze. De overgangsfase is de periode die daaraan vooraf gaat: de perimenopauze, die gemiddeld rond de leeftijd van 51 jaar begint, met een spreiding tussen 40 en 60 jaar. De eierstokken stoppen dan langzaam met de aanmaak van hormonen, waardoor de eerste overgangssymptomen verschijnen.

Dr. Louwers: “De meest voorkomende symptomen in de perimenopauze zijn opvliegers, nachtzweten, slecht slapen en veel wakker worden, stemmingswisselingen en concentratieproblemen. Je hebt duidelijke klachten, maar soms kan het even duren eer je doorhebt dat het symptomen zijn van perimenopauze, omdat de symptomen overlappen met die van andere aandoeningen zoals een burn-out. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het werkverzuim bij vrouwen die in perimenopauze zijn, hoger is dan in een andere leeftijdscategorie. Vrouwen denken dat ze in burn-out zijn terwijl ze in de perimenopauze zijn. Het onderscheid is natuurlijk wel van belang voor de effectiviteit van de behandeling. Moet een vrouw behandeld worden voor een burn-out of voor een perimenopauze?”

Symptomen van perimenopauze worden vaak verkeerdelijk als een burn-out gezien.”

Bloedonderzoek

Bij de eerste aanhoudende symptomen denken vrouwen er vaak aan om een bloedonderzoek te laten afnemen om te zien of ze al in menopauze zijn. Eigenlijk is dat niet helemaal zinvol, volgens Dr. Louwers: “Het lastige met een bloedonderzoek in de perimenopauze, dus wanneer je nog een cyclus hebt, die wel onregelmatig is, is dat er in het bloedonderzoek soms helemaal geen afwijkingen te zien zijn. Het kan best zijn dat er normale waarden uit je bloedonderzoek komen terwijl je toch al in de perimenopauze bent. Ons advies is om geen bloedonderzoek te doen, tenzij je al lang niet meer hebt gemenstrueerd en je jonger bent dan 40. Dan is het wel zinvol.”

Levenskwaliteit

Dat vrouwen gehoord worden als ze klachten hebben in de perimenopauze en menopauze is evenwel van groot belang. Want vaak hebben die klachten een enorme impact op hun levenskwaliteit.

Dat de eierstokken minder oestrogeen aanmaken, kan ook een invloed hebben op het risico op hart- en vaatziekten. Dr. Louwers: “In de laatste 10 jaar hebben onderzoeken aangetoond dat het verloop van hart- en vaatziekten bij mannen en vrouwen anders verloopt. Oestrogeen is belangrijk voor sterke botten en een sterk hart- en vaatstelsel. Wanneer dat oestrogeen wegvalt, krijg je inderdaad een groter risico op deze ziekten.” Vandaar dat een gezonde levensstijl tijdens en na de menopauze zeer belangrijk is. 

Wat kan helpen?

Omgaan met menopauzeklachten kan op verschillende manieren. 

  • Een gezonde levensstijl met genoeg beweging en een gezonde voeding kan een verschil maken. 
  • Studies hebben ook aangetoond dat acupunctuur een positief effect kan hebben.
  • Ook hormoonbehandelingen kunnen helpen. 

Dr. Louwers: “Hoewel vrouwen huiverig zijn ten opzichte van een hormoonbehandeling, kan het voor je levenskwaliteit de ideale oplossing zijn. De grootste zorg bij vrouwen is vaak de angst voor borstkanker, maar die is niet terecht. Bespreek dit zeker met je gynaecoloog of hormoonbehandeling jou kan helpen. Jouw arts kan dan bekijken of er toch eventuele risico’s aan gebonden zijn of niet en jou het gepaste advies geven.”

Bespreekbaar maken

Dat menopauze en perimenopauze bespreekbaar zijn, is voor vrouwen van groot belang. Heb je klachten als vrouw die in de richting van perimenopauze kunnen wijzen, praat er dan zeker over met je huisarts of je gynaecoloog. Snel de juiste hulp zoeken en vinden kan een groot verschil maken voor je levenskwaliteit.

Perimenopauze: wat kan je doen?

Een gezonde levensstijl kan helpen om de klachten van de (peri)menopauze te milderen.

  • Eet gezond: elke dag voldoende groenten en fruit en beperk de hoeveelheid suiker die je eet.
  • Drink voldoende water, en let op met cafeïne en alcohol.
  • Probeer het stilzitten te beperken en beweeg elke dag voldoende.
  • Ook stoppen met roken maakt een groot verschil.

Deel dit artikel

Verder lezen

robots-geneeskunde

Gaan we straks bij Dokter Robot op consultatie?

Robotica en artificiële intelligentie zijn niet meer weg te denken uit de moderne wereld. Niet voor niets, want ze kunnen heel wat zaken vereenvoudigen, versnellen en verbeteren. Ook in de geneeskunde. Chirurgen schakelen steeds vaker een robot in als betrouwbare assistent bij operaties. En daar plukken wij als patiënt ook heel wat vruchten van. Hoe dat precies in elkaar zit, vroegen we aan Professor Jos Vander Sloten van de KU Leuven.

Nood aan een oogtest?

Net als je jaarlijkse afspraak bij de tandarts, is een bezoek aan de oogarts aan te raden. Want ook je ogen veranderen doorheen de jaren. Wist je dat je bij Helan terugbetalingen krijgt voor een nieuwe bril, lenzen of oogcorrectie? Er is ook korting voor Helan-leden bij een hele reeks opticiens.

3 redenen om te blijven glimlachen

Lachen is gezond. En dat is meer dan een uitdrukking. Want wie geregeld glimlacht, plukt daar - letterlijk - de vruchten van. Mentaal, fysiek én sociaal. Dit is waarom.

Praten met je dokter. Zo pak je het aan.

Een goede communicatie met je arts komt je gezondheid ten goede. Dat weet Koen Pardon, professor aan de Vrije Universiteit Brussel en doctor in de klinische psychologie. In zijn boek ‘Ik Luister’ biedt hij zorgverleners een leidraad om met patiënten te communiceren.