Bewegen

De voordelen van buitenspelen voor volwassenen zijn eindeloos

Je leest het goed! Buitenspelen is niet alleen goed voor kinderen, ook als volwassene pluk je er de vruchten van. En ja, dat spelen mag je heel letterlijk nemen.

Dat een vleugje zonlicht goed is voor je vitamine D inname, moeten we je niet vertellen. Maar wist je dat ook buitenspelen niets dan voordelen heeft? Heb je kinderen? Dan is samen spelen in de buitenlucht een geweldig idee. Niet alleen voor je gezondheid maar ook voor de relatie met je kind. Maar zelfs als je geen kinderen hebt, loont het om eens wat vaker buiten te spelen. Wat dacht je van een spelletje Kubb op het strand of op een grasveld? Ook tikkertje, frisbee of een potje voetbal met vrienden telt. 

Aanmaak van gelukshormonen

Een frisse neus halen, het kan deugd doen. En er is meer! Buiten zijn zorgt ervoor dat je gelukshormonen zoals dopamine, serotonine en endorfine aanmaakt:

  • Dopamine: dit hormoon is belangrijk voor bepaalde functies in je zenuwstelsel zoals beweging, genot, aandacht en motivatie. Het komt vrij wanneer je minstens een halfuur beweegt. Dat hoeft zeker niet intensief te zijn. Loop, wandel of fiets dus lekker door het bos.

  • Serotonine: dit hormoon heeft invloed op je geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, orgasme en eetlust. Je maakt dit hormoon aan doordat je je meer ontspant als je buiten bent. Geniet dus volop van de natuur!

  • Endorfine: dit wordt het echte gelukshormoon genoemd. Dat komt doordat het pijn en stress verlaagt. Hierdoor is er dus meer ruimte voor een gelukkig gevoel. Heb je plezier tijdens je buitenspeelmoment? Dan maak je zeker endorfines aan!

Voel je weer even kind

Even zorgeloos rondrennen in de tuin, het mag! Het is niet omdat je volwassen bent, dat je het kind in jezelf kwijt bent. Door zonder zorgen of gêne buiten te spelen, haal je het kind in jezelf zo weer naar boven. Denk even niet aan die deadline of die grote taak. Laat het huishouden voor wat het is. En die mails kunnen ook wel eventjes wachten. 

Want als je buiten speelt, zet je je hoofd even uit. Je focust namelijk enkel nog op het spel, de sport en het plezier. Je bent als het ware volledig in het moment, net als toen je kind was. Het klinkt vreemd maar je ontspant je lichaam door te bewegen. Doordat je écht ontspant, krijg je weer meer plezier in de dingen die je doet. 

5 leuke spelletjes om buiten te doen

Proberen maar geen inspiratie? We helpen je op weg met deze leuke spelletjes:

  • Kubb: of je nu aan zee bent of gewoon thuis, Kubb spelen kan altijd! Het enige dat je nodig hebt is een groepje vrienden of familie, een doos Kubb en een grasplein of zand.

  • Waterballonnen gevecht: niets leuker dan in de zomer of bij warm weer met water spelen! Omdat een kinderbadje net te klein is, zijn waterballonnen ideaal! Super leuk én verfrissend.

  • Volksspelen: voor oude volksspelen kan je terecht bij verschillende organisaties of je maakt ze gewoon zelf. Je kan de meeste van deze spellen buiten doen. Denk maar aan sjoelbak, ringen werpen, pittenkussens gooien en veel meer.

  • Verover de vlag: ideaal om met een groep in het bos te spelen. Je hebt er bovendien weinig voor nodig! Twee teams verstoppen een vlag of een ander object en proberen het item van het andere team te veroveren en naar hun eigen kamp te brengen. Je verdedigt je eigen vlag door leden van de tegenpartij te tikken en zo naar ‘de gevangenis’ te sturen. Plezier verzekerd!

  • Footbag: het doel van het spel is om een zakje met zand zo lang mogelijk in de lucht te houden. Je kan dit in je eentje doen, maar in groep is het zoveel leuker.

Is buitenspelen toch niet helemaal je ding? 
Vind je perfecte toerke in de buitenlucht.

Doe de test

Deel dit artikel

Verder lezen

bewegingsdriehoek

Ken jij de bewegingsdriehoek al?

Het Vlaams Instituut Gezond Leven helpt ons al jaren om gezonder te worden en te blijven. Van voedingsadvies tot een leidraad om je geluksgevoel te vergroten, Gezond Leven presenteert haar informatie altijd op dezelfde herkenbare en toegankelijke manier: in een driehoek. En dat doet ze nu opnieuw, met de bewegingsdriehoek.

Factcheck smartwatches

5 x de vinger aan de pols

Smartwatches vandaag zijn best indrukwekkend. Ze meten je hartslag, je stappen en soms zelfs je zuurstofsaturatie. Maar word je nu echt gezonder van zo'n slim horloge? Lieven De Maesschalck leidt het researchcenter Mobilab aan de Thomas More Hogeschool en geeft 5 redenen om al dan niet aan de ‘wearable’ te gaan.

7 alarmsignalen bij ongezonde stress

Heb jij het druk? Dat is geen probleem. Zo lang je maar alert blijft voor de signalen van mentale overbelasting. Merk je er een of meerdere van op bij jezelf of iemand in je omgeving, dan is het tijd om naar oplossingen te zoeken. Roep hulplijnen in of zoek naar manieren om de druk te verminderen.

Kuur natuur: waarom bosbaden goed voor je is

De natuur ingaan, heeft een instant effect. Het ontspant je, laat je hart rustiger slaan en doet je bloeddruk dalen. Heb je al eens een bosbad genomen? Dat is traag wandelen of rustig gaan zitten in het bos. Het proberen waard.